RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynasty.lapinlahti.fi:443/Internet/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynasty.lapinlahti.fi:443/Internet/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Tekninen lautakunta
Pöytäkirja 31.08.2023/Pykälä 61
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Kuntalaisaloite 5-tien nopeusrajoituksen jatkamisesta 80km/h Alapitkällä
Kunnanhallitus 07.08.2023 § 172
Valmistelija vt. kunnanjohtaja Ulla Nikulainen, 040 488 3211, ulla.nikulainen@lapinlahti.fi
Heljä Koponen on 10.7.2023 tehnyt kuntalaisaloitteen 80 km/h nopeusrajoituksen jatkamisesta Alapitkällä Asevelikylän risteykseen saakka.
Kuntalaisaloitteessa todetaan, että 5-tiellä, heti Alapitkän taajaman jälkeen pohjoiseen mentäessä, vaihtuu nopeusrajoitus 80 km/tunnissa 100:aan. Nopeusrajoituksen vaihtumisen jälkeen tulee pieni suora, joka houkuttelee
ohittamaan. Kuitenkin samassa kohdassa on risteys Asevelikylälle. Kyseisessä kohdassa tulee usein läheltä piti -tilanteita kun Asevelikylälle kääntyvä auto ohitetaan. Samoin Asevelikylältä 5-tielle tultaessa on väistettävä ohittavia autoja.
Esittelijä Kunnanjohtaja
Päätös Kunnanhallitus merkitsi aloitteen tiedoksi ja antoi teknisen lautakunnan tehtäväksi liikenneturvallisuuden arvioinnin ko. alueella ja mahdollisen nopeusrajoitussuosituksen tekemisen Pohjois-Savon ELY-keskukselle.
Tekninen lautakunta 31.08.2023 § 61
303/10.03.01.00/2023
Valmistelija tekninen johtaja Rami Linna, 040 488 3701, rami.linna@lapinlahti.fi
Tekniselle lautakunnalle on annettu tehtäväksi arvioida Alapitkän pohjoispuolella olevan Asevelikylään vievän Oravilahdentien ja 5-tien risteysalueen liikenneturvallisuutta ja sen pohjalta mahdollisen nopeusrajoitussuosituksen esittämistä Pohjois-Savon ELY-keskukselle. Kyseinen alue on valtion tieverkolla ja liikenturvallisuuden arviointi viimekädessä kuuluu ELYlle.
Risteysalueella on 100 km/h kesänopeusrajoitus pudoten 80 km/h talvirajoitusten tullessa voimaan. Kesäaikana risteysalueella ohittamisen kielto näkyy ajoratamaalauksin ja muutenkin risteysalueella on ohittaminen kiellettyä. Oikein ryhmittyen vasemmalle kääntyvä mahdollistaa takaatulevan ohituksen oikean kautta levennetyllä kaistalla, eli ajoissa ilmaistu aie kääntyä vähentää vaaratilanteita.
Yleinen pyrkimys lienee 5-tielläkin päinvastoin nopeuttaa ja sujuvoittaa liikenteen kulkua ja tehdä parantavia toimenpiteitä niiden edistämiseksi. Nopeusrajoituksen alentamisen vaihtoehtona kyseisessä kohdassa voisi olla ohituskiellon asettaminen risteyksen vaikutusalueelle. Tällöin vauhdin määräisi kulloinenkin liikenteen nopeus ajoneuvoista riippuen. Pitkät ohitukieltoalueet aiheuttavat tosin omat ongelmansa, jos ne eivät ole esimerkiksi näkymillä perusteltavissa. Ohituskieltoaluetta on etelän puolella edellisessä risteyksessä ja siitä etelän suuntaan.
Näkemäalue risteysalueella pohjoisesta päin tullessa ei vastanne ohjetta yleisten teiden näkemäalueista. Puutteen korjaaminen parantaisi turvallisuustilannetta tietä ylittävien bussipysäkille suuntaavien osalta.
Esittelijä Tekninen johtaja
Päätösehdotus Tekninen lautakunta päättää toimittaa aloitteen Pohjois-Savon ELY keskukselle arvioitavaksi edellämainnituilla pohdinnoilla lisättynä.
Päätös Tekninen lautakunta päätti toimittaa aloitteen Pohjois-Savon ELY keskukselle arvioitavaksi edellämainnituilla pohdinnoilla lisättynä.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |