RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynasty.lapinlahti.fi:443/Internet/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynasty.lapinlahti.fi:443/Internet/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kunnanhallitus
Pöytäkirja 07.08.2023/Pykälä 167
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
ELYn päätös Savolan tuulivoimahankkeen YVA-menettelystä
Kunnanhallitus 08.05.2023 § 110
Valmistelija Ympäristöasiantuntija Nita Tuomi; vs. kunnanjohtaja Ulla Nikulainen, 040 488 3211, ulla.nikulainen@lapinlahti.fi
Lapinlahden kunnanhallitus (20.2.2023 § 42) toimitti Pohjois-Savon ELY-keskukselle kirjeen, jossa se esitti ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA) soveltamista Tuulikolmion (hankkeesta vastaava) Lapinlahden Savolan tuulivoimahankkeeseen. Savolan hankealueelle on tarkoitus rakentaa 5 kpl teholtaan 6-7 MW:n tuulivoimalaa, joiden kokonaiskorkeus olisi enimmillään 275 metriä.
Hankealueelle on tarkoitus laatia maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 77a §:n mukainen tuulivoimaosayleiskaava, jota koskeva osallistumis- ja arviointisuunnitelma (OAS) on ollut nähtävillä Lapinlahden kunnassa 2.2.- 3.3.2023 välisen ajan.
Ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain (252/2017, YVA- laki) 3 §:n 1 momentin sekä lain liitteen 1 hankeluettelon 7e kohdan nojalla YVA-menettelyä sovelletaan tuulivoimalahankkeeseen silloin, kun yksittäisten laitosten lukumäärä on vähintään 10 kappaletta tai voimaloiden kokonaisteho vähintään 45 megawattia. Savolan hankesuunnitelma alittaa edellä mainitut raja-arvot eikä siihen näin ollen sovelleta YVA-menettelyä suoraan YVA-lain 3 §:n 1 momentin perusteella. YVA-lain 3 §:n 2 ja 3 momentin mukaisesti menettelyä voidaan kuitenkin yksittäistapauksissa soveltaa myös hankeluettelohankkeita pienempään hankkeeseen, jos tämä todennäköisesti aiheuttaa laadultaan ja laajuudeltaan, myös eri hankkeiden yhteisvaikutukset huomioon ottaen, hankeluettelohankkeiden vaikutuksiin rinnastettavia merkittäviä ympäristövaikutuksia.
Yksittäistapausharkintaa tehtäessä on otettava huomioon hankkeen ominaisuudet ja sijainti sekä vaikutusten luonne. Päätöksenteossa huomioitavista seikoista on säädetty tarkemmin YVA-lain liitteessä 2.
Kunnanhallituksen aloitteen takia ELY-keskus ratkaisee YVA- menettelyn soveltamista koskevan asian Savolan hankkeen osalta tekemällä asiasta edellä mainitun YVA-yksittäistapauspäätöksen. Ennen YVA-lain 13 §:n mukaisen päätöksen tekemistä ELY-keskus varaa jakelussa mainituille mahdollisuuden antaa lausuntonsa YVA-menettelyn tarpeellisuudesta hankkeessa sekä muista päätöksenteossa huomioitavista seikoista.
Lausunnot pyydetään 17.5.2023 mennessä.
Esittelijä Kunnanjohtaja
Päätösehdotus Lapinlahden kunnanhallitus edellyttää, että YVA-menettely toteutetaan.
Perustelut menettelyn toteuttamiseen:
Hanketoimijalla on ollut paljon puutteita toimitetuissa materiaaleissa jo aiemmin ja erityisesti OAS-käsittelyn aikana.
Liitteenä olleessa meluselvityksessä tarkastelu on tehty tuulivoimaloilla, joiden napakorkeus on 165 metriä. Hankkeen tuulivoimaloiden maksimikorkeudeksi on kuitenkin esitetty 275 metriä, jolloin myös napakorkeuden on oltava mallinnuksessa tarkasteltua suurempi. Erot äänen leviämisessä napakorkeudesta riippuen tulee esittää tarkastelussa.
Natura-alueen melutaso on tarkastelun mukaan 35-45 dB. Ohjearvo kansallispuiston melutasoksi on 40 dB, ja Natura-alueen ollessa suojeltu ympäristöarvojensa puolesta voisi olla perusteltua pyrkiä samaan ohjearvoon myös Natura-alueella. Tämän pohjalta voimaloiden sijoittamista hieman kauemmas Natura-alueesta voisi tarkastella.
Tuulivoimaloiden perustuksille ei esitetä toimenpiteitä voimaloiden toiminnan loputtua." Jätelain 72 §:n ja sen esitöiden mukaan roskaamiskieltoa sovelletaan myös sellaiseen esineeseen ja aineeseen, joka ei kiistatta ole jätettä, mutta voidaan sen kunnon, huolenpidon puutteen tai sijaintipaikan perusteella päätellä hylätyksi tai käytöstä poistetuksi. Näiden perusteella perustukset sekä maakaapeloinnit kuuluisi poistaa toiminnan jälkeen alueelta.
Puutteet luonto- ja linnustoselvityksissä on korjattava tulevalla maastokaudella. Kurjen mahdollista häiriintymistä alueella tulee tarkastella huolellisesti, koska sen on Suomen direktiivilaji.
Päätös Lapinlahden kunnanhallitus päätti edellyttää, että YVA-menettely toteutetaan.
Perustelut menettelyn toteuttamiseen:
Hanketoimijalla on ollut paljon puutteita toimitetuissa materiaaleissa jo aiemmin ja erityisesti OAS-käsittelyn aikana.
Liitteenä olleessa meluselvityksessä tarkastelu on tehty tuulivoimaloilla, joiden napakorkeus on 165 metriä. Hankkeen tuulivoimaloiden maksimikorkeudeksi on kuitenkin esitetty 275 metriä, jolloin myös napakorkeuden on oltava mallinnuksessa tarkasteltua suurempi. Erot äänen leviämisessä napakorkeudesta riippuen tulee esittää tarkastelussa.
Natura-alueen melutaso on tarkastelun mukaan 35-45 dB. Ohjearvo kansallispuiston melutasoksi on 40 dB, ja Natura-alueen ollessa suojeltu ympäristöarvojensa puolesta voisi olla perusteltua pyrkiä samaan ohjearvoon myös Natura-alueella. Tämän pohjalta voimaloiden sijoittamista hieman kauemmas Natura-alueesta voisi tarkastella.
Tuulivoimaloiden perustuksille ei esitetä toimenpiteitä voimaloiden toiminnan loputtua." Jätelain 72 §:n ja sen esitöiden mukaan roskaamiskieltoa sovelletaan myös sellaiseen esineeseen ja aineeseen, joka ei kiistatta ole jätettä, mutta voidaan sen kunnon, huolenpidon puutteen tai sijaintipaikan perusteella päätellä hylätyksi tai käytöstä poistetuksi. Näiden perusteella perustukset sekä maakaapeloinnit kuuluisi poistaa toiminnan jälkeen alueelta.
Puutteet luonto- ja linnustoselvityksissä on korjattava tulevalla maastokaudella. Kurjen mahdollista häiriintymistä alueella tulee tarkastella huolellisesti, koska sen on Suomen direktiivilaji.
Kunnanhallitus 07.08.2023 § 167
307/10.02.02/2022
Valmistelija vt. kunnanjohtaja Ulla Nikulainen, 040 488 3211, ulla.nikulainen@lapinlahti.fi
Pohjois-Savon ELY-keskus antoi 30.6.2023 (POSELY/723/2023) ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain (252/2017, YVA-laki)
13 §:n mukaiseen päätöksen YVA-menettelyn soveltamisesta Lapinlahden Savolan tuulivoimahankkeessa.
Päätöksen teon pohjaksi YVA-yksittäistapauspäätöksen tekemistä ELY-keskus varasi Lapinlahden kunnanhallitukselle, kunnan ympäristön- ja terveydensuojeluviranomaisille sekä kaavoitukselle ja rakennusvalvonnalle mahdollisuuden esittää omat näkemyksensä hankkeesta vastaavan toimittamista
tiedoista, YVA-menettelyn soveltamistarpeesta sekä muista päätöksenteossa
mahdollisesti huomioon otettavista seikoista. Lausuntopyyntö
lähetetettiin myös Pohjois-Savon maakuntaliitolle.
ELY-keskus pyysi hankkeesta vastaavalta kirjallista vastinetta annetuista lausunnoista.
Lisäksi ELY-keskuksella on päätöstä tehdessään käytössään hankkeesta
vastaavan toimittamien tietojen ja saatujen viranomaislausuntojen
lisäksi seuraavat aineistot:
- Savolan tuulivoimaosayleiskaavaa koskeva osallistumis- ja arviointisuunnitelma (kaavaluonnosvaiheen päivitetty versio 6.4.2023);
- Savolann tuulivoimaosayleiskaavan luonnosvaiheen kaavakartta (21.4.2023) ja luonnosvaiheen kaavaselostus (21.4.2023);
- Iso-Petäjämäen ja Tielammen tuulivoimahankkeiden YVA-ohjelmat sekä niistä annetut yhteysviranomaisen lausunnot.
ELY-keskukselle oli päätöksentekomenettelyn aikana tullut yhteydenottoja
yksityishenkilöiltä, jotka kunnanhallituksen tapaan ovat pitäneet
YVA-menettelyä tarpeellisena hankkeessa. Näkemystä on perusteltu
erityisesti seuraavilla seikoilla: 1) Hankkeen vaikutukset lähiasutukseen
ja luontoon, 2) hankkeessa tehtyjen luontoselvitysten puutteellisuus
sekä selvityksissä olevat virheet, 3) kunnanhallituksen näkemys YVA-menettelyn
tarpeellisuudesta sekä 4) 16.6.2023 julkaistuun hallitusohjelmaan
sisältyvä kirjaus, jonka mukaan tulevan hallituskauden kuluessa
tuulivoimahankkeiden YVA-raja lasketaan kattamaan kaikki teollisen kokoluokan
tuulivoimahankkeet.
YVA-lain mukaiseen yksittäistapauspäätöksentekomenettelyyn ei sisälly
yleistä kuulemista, kuten varsinaisessa YVA-menettelyssä, mutta edellä
mainitut näkemykset ELY-keskus on huomioinut päätöksenteossaan viran
puolesta siten kuin voimassa oleva lainsäädäntö tätä edellyttää.
Pohjois-Savon ELY-keskuksen päätös on ettei Lapinlahden Savolan tuulivoimahankkeeseen sovelleta ympäristövaikutusten arviointimenettelyä.
Perustelut:
Päätöksentekohetkellä voimassa olevan hankeluettelon kohdan 7e mukaisesti
YVA-menettelyä sovelletaan tuulivoimahankkeeseen silloin, kun rakennettavien
tuulivoimaloiden lukumäärä on vähintään 10 kappaletta tai niiden
yhteenlaskettu kokonaisteho on vähintään 45 MW.
Touko-kesäkuussa 2023 nähtävillä olleen luonnosvaiheen yleiskaavaaineiston
ja hankkeesta vastaavan ELY-keskukselle toimittamien lisätietojen
perusteella Savolan hankkeella ei ole sellaisia erityisominaisuuksia,
joiden perusteella sen voisi sanoa merkittävästi eroavan muista
vastaavan kokoluokan (5 voimalaa) teollisista tuulivoimahankkeista.
Tyypilliseen viiden voimalan hankkeeseen verrattuna Savolan hankkeen
vaikutusten voi katsoa jäävän jopa tavanomaista rajoitetummiksi, koska
hankkeessa suunniteltu sähköliityntäratkaisu ei edellytä uusien pitkien
voimajohtolinjojen rakentamista varsinaisen hankealueen ulkopuolelle.
Lisäksi YVA-päätöksentekomenettelyn aikana voimaloiden enimmäiskorkeus
on hankkeesta vastaavan ja kaavoittajan toimesta jo rajoitettu
250 metriin maanpinnasta alkuperäisen 275 metrin sijasta.
Savolan hankkeen välittömään läheisyyteen ei sijoitu muita olemassa
olevia ja/tai hyväksyttyjä tuulivoimahankkeita.
Savolan hankealueen etäisyys Lapinlahden keskustasta on noin 14 km
ja Varpaisjärven taajamasta noin 4 km. Hankealueen läheisyydessä sijaitsee
jonkin verran asutusta, mutta kyse ei ole YVA-lain liitteen 2 kohdassa
2 mainitusta tiheään asutusta alueesta.
Savolan hanke ei ole ristiriidassa alueella voimassa olevien maakunta tai
kuntakaavojen kanssa.
Varsinaiselle hankealueelle ei myöskään sijoitu luonnonsuojelualueita
tai Natura 2000 -verkoston kohteita.
ELY-keskuksen näkemyksen mukaan Savolan hankkeesta todennäköisesti
aiheutuu vastaavan kokoluokan tuulivoimahankkeille tyypillisiä vaikutuksia
ihmisiin, maisemaan ja luonnonympäristöön. Hankkeella ei kuitenkaan
ole sellaisia ominaisuuksiin, sijaintiin tai vaikutusten luonteeseen
liittyviä erityispiirteitä, jotka muodostaisivat perusteen edellyttää
hankkeelta myös YVA-menettelyä muiden lakien mukaisten lupa- ja hyväksymispäätösten lisäksi.
Vaikka hankkeeseen ei sovelleta YVA-menettelyä, tulee hankkeesta
vastaavan YVA-lain 31 §:n nojalla olla riittävästi selvillä hankkeensa ympäristövaikutuksista siinä laajuudessa kuin kohtuudella voidaan edellyttää.
Lapinlahden kunnalla ei ole päätökseen muutoksenhakuoikeutta.
Esittelijä Kunnanjohtaja
Päätösehdotus Kunnanhallitus merkitsee saadun päätöksen tiedoksi.
Kunnanhallitus katsoo, että asian valmistelussa, ennen varsinaisen kaavaehdotuksen lausuntokierrosta, tulee kiinnittää erityistä huomiota teknisen lautakunnan toimesta tarkastukseen ja valvontaan siten, että hankkeesta vastaavan selvitykset ympäristövaikutuksista ovat riittävät YVA-lain 31 §:n mukaisesti.
Päätös Kunnanhallitus merkitsi saadun päätöksen tiedoksi.
Kunnanhallitus katsoo, että asian valmistelussa, ennen varsinaisen kaavaehdotuksen lausuntokierrosta, tulee kiinnittää erityistä huomiota teknisen lautakunnan toimesta tarkastukseen ja valvontaan siten, että hankkeesta vastaavan selvitykset ympäristövaikutuksista ovat riittävät YVA-lain 31 §:n mukaisesti.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |