RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynasty.lapinlahti.fi:443/Internet/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynasty.lapinlahti.fi:443/Internet/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kunnanhallitus
Pöytäkirja 18.09.2023/Pykälä 193
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Talousraami 2024
Kunnanhallitus 18.09.2023 § 193
309/02.02.00/2023
Valmistelija kunnanjohtaja Henri Ruotsalainen 040 488 3011, henri.ruotsalainen@lapinlahti.fi, hallintojohtaja Ulla Nikulainen, vs. taloussihteeri Taina Turunen
Kuntalain 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.
Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet. Talousarvion rakenteesta on säädetty, että talousarvion tulee sisältää käyttötalous- ja tuloslaskelmaosat sekä investointi- ja rahoitusosat.
Lapinlahden kunnan tilinpäätökset olivat alijäämäisiä vuosina 2021 sekä 2022. Vuoden 2022 lopussa kunnan taseessa oli kumulatiivista alijäämää noin 0,6 miljoonaa euroa.
Hyvinvointialueuudistuksella on ollut merkittävät vaikutukset kuntien toimintaan ja talouteen vuodesta 2023 alkaen. Lapinlahden osalta uudistuksen myötä kunnan talousarviosta poistuivat vuodesta 2023 alkaen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen menot. Vastaavasti valtionosuusjärjestelmä ja verotus muuttuvat palvelujen järjestämisvastuun siirron myötä. Kunnilta siirrettävä valtionosuus- ja verotulorahoitus kohdistetaan hyvinvointialueille.
Tuloveroprosentti muuttui, kun kaikkien kuntien veroprosenttia laskettiin 12,64 yksikköä. Myös yhteisöverotulo vähenee, koska kuntaryhmän jako-osuutta pienennetään. Kiinteistöverotuloihin ei kohdistu muutosta. Vuodelle 2024 kunnilla on taas mahdollisuus muuttaa veroprosentteja.
Valtionosuudet on ennakoitu Kuntaliiton ennakkotietojen mukaan. Valtionosuuksia päivitetään syksyn mittaan ja lopulliset päätökset vuoden 2024 valtionosuuksista saadaan vasta vuodenvaihteessa.
Lapinlahden kunnan talousarvio ja toimintasuunnitelma vuodelle 2024 valmistellaan pääosin perustuen vuoden 2023 talousarvioon, palveluihin ja toimintaan. Toimintatuotot sisältävät mm. sote-kiinteistöistä saatavat vuokratulot ja niiden korotukset. Toimintakuluissa on huomioitu palkankorotukset henkilöstökuluissa 3,33 %, sekä muut pienemmät tiedossa olevat kustannusten muutokset. Palkkakustannusten nousu, palveluissa ja materiaaleissa koettu inflaatio sekä kunnan vero- ja valtionosuustulojen muutos pakottavat kunnan lähes 1,8 miljoonaa euroa alijäämäiseen talousarvioon, ellei esimerkiksi verotukseen tehdä muutoksia vuodelle 2024.
Osasto | Tp 2022 | RAAMI 2023 | TA 2023 | TP ENN 23 | RAAMI 2024 | Muutos raami 24/TA 23 |
Hallinto-osasto | 4 049 590 | 4 153 000 | 3 926 898 | 3 927 000 | 4 100 000 | 173 102 |
Sote | 44 551 767 |
|
|
|
|
|
Sivistys | 14 189 937 | 15 066 000 | 15 328 883 | 15 500 000 | 15 700 000 | 371 117 |
Tekninen | 3 694 489 | 1 011 000 | 1 490 377 | 1 561 865 | 1 700 000 | 209 623 |
Ympäristö | 919 938 | 160 000 | 105 752 | 168 656 | 175 000 | 69 248 |
Yhteensä | 67 408 601 | 20 390 000 | 20 851 910 | 21 913 032 | 21 675 000 | 823 090 |
| TP2022 | TA 2023 | TPE2023 | Raami TA2024 |
Toimintatuotot | 8 465 406 | 5 860 610 | 5 806 200 | 6 100 000 |
Valmistu omaan käyttöön | 17 140 | 0 | 0 | 0 |
Toimintakulut | -75 891 147 | -26 712 520 | -27 696 060 | -27 775 000 |
Toimintakate | -67 408 601 | -20 851 910 | -21 889 860 | -21 675 000 |
Verotulot | 33 275 973 | 17 085 000 | 18 089 000 | 17 457 000 |
kunnallisverot | 28 091 141 | 13 175 000 | 13 994 000 | 13 510 000 |
yhteisöverot | 2 789 289 | 1 650 000 | 1 737 000 | 1 482 000 |
kiinteistöverot | 2 395 543 | 2 260 000 | 2 358 000 | 2 465 000 |
Valtionosuudet | 33 561 326 | 7 235 000 | 7 400 000 | 5 133 000 |
Rahoitustulot ja -menot | 1 385 078 | 745 000 | 985 000 | 940 000 |
Satunnaiset erät | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vuosikate | 813 776 | 4 213 090 | 4 584 140 | 1 855 000 |
Poistot | -3 273 340 | -3 548 020 | -3 548 020 | -3 622 000 |
Poistoeron muutos | 17 212 | 0 | 0 |
|
Tilikauden yli/alijäämä | -2 442 352 | 665 070 | 1 036 120 | -1 767 000 |
Talousarvion laadinta-aikataulu on seuraava:
Toimenpide | Vastuutaho | Määräaika |
Talousarvion 2024 ja taloussuunnitelman 2024-2026 raamit ja laadintaohjeet | khall | khall kokous 18.9. |
Talousarvion 2024 investointiraami | khall | khall kokous 9.10. |
Viranhaltijan TA-ehdotukset, tekstit, tavoitteet ja investointiesitykset valmiit | jory | joryn kokous 23.10. |
TA2024 käsittely lautakunnissa ja tytäryhtiöissä | ltk:t ja tytäryhtiöt | ltk:ien kokoukset, tytäryhtiöiden hallitukset 10.11. mennessä |
Kunnanhallituksen ja luottamushenkilöiden talousarvioseminaari | poliittinen ohjaus | talousseminaari 20.11. |
TA2024 käsittely kunnanhallituksessa | khall | khall kokous 4.12. |
TA2024 käsittely valtuustossa | kvalt | kvalt kokous 11.12. |
Talousarvion täytäntöönpano-ohjeet | khall | 31.1.2024 mennessä |
Talousarvion käyttösuunnitelmat | ltk:t ja khall | 29.2.2024 mennessä |
Toiminnan tehostaminen ilman rakenteellisia muutoksia niin, että taloussuunnitelmasta tulisi tasapainoinen tai ylijäämäinen, ei ole riittävässä määrin mahdollista. Mahdolliset rakenteelliset muutokset ovat arvovalintoja, jotka on tehtävä huolellisesti harkiten, eikä niiden kiirehtiminen kokonaisuudessaan vuoden 2024 talousarvioon ole mielekästä. Raamin laadinnassa on huomioitu kuluvan vuoden talousarvio ja tämänhetkinen tilinpäätösennuste. Osastojen on tähdättävä raamin alittavaan talousarvioon ja jos tähän ei osastojohtajien ja kunnanjohtajan keinoin päästä, tiedottaa kunnanjohtaja huolesta kunnanhallitusta välittömästi.
Lisäksi kunnanhallitus määrittelee kokouksessaan 9.10. vuoden 2024 investoinneille oman investointiraamin.
Esittelijä Kunnanjohtaja
Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää antaa oheisen raamin lautakunnille vuoden 2024 talousarvion valmistelun pohjaksi.
Päätös Kunnanhallitus päätti antaa oheisen raamin lautakunnille vuoden 2024 talousarvion valmistelun pohjaksi.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |