RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynasty.lapinlahti.fi:443/Internet/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynasty.lapinlahti.fi:443/Internet/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kunnanhallitus
Pöytäkirja 27.05.2024/Pykälä 103
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Kulttuuriroihu - kulttuuri- ja luontomatkailun kehittämishanke
Kunnanhallitus 27.05.2024 § 103
224/02.05.01.01/2024
Valmistelija Hallintojohtaja Ulla Nikulainen, 040488 3211, ulla.nikulainen@lapinlahti.fi
Lapinlahden kunta tunnetaan kulttuuri- ja taidepitäjänä. Yhdessä kunnan kulttuuri- ja matkailutoimijoiden ja yritysten kanssa on suunniteltu kulttuuriroihu - kulttuuri- ja luontomatkailun kehittämishanketta.
Hankkeen tavoitteena on lisätä paikkakunnan elinvoimaa panostamalla olemassa olevien palveluiden kehittämiseen sekä luomalla yhteinen Visit Lapinlahti -brändi, joka kokoaa käyntikohteet, nähtävyydet ja palveluntuottajat yhdelle www.visitlapinlahti.fi -sivustolle. Hanke kohottaa Lapinlahden profiilia kulttuuri- ja luontomatkailukohteena. Kunnassa on runsaasti erilaisia luontokohteita ja -reittejä sekä matkailupalveluiden tuottajia ja matkailuun kytkeytyviä yrityksiä. Tavoitteena on lisätä alueen elinvoimaa, parantaa saavutettavuutta, edistää kulttuuriperinnön säilyttämistä sekä nostaa profiilia sekä kansallisesti, että kansainvälisesti ja edesauttaa paikallisten yritysten kehitystä.
Kulttuuri- ja luontomatkailun edistäminen hankkeen avulla houkuttelee alueelle matkailijoita, mikä lisää paikallista taloudellista toimintaa. Hankkeen kärkinä ovat kulttuuri- ja taidekohteet (mm. Taidemuseo Eemil, Suomen Asutusmuseo, Väärnin pappila, Arkkitehtuuri- ja ympäristökulttuurikoulu Lastu, Galleria Cafe Luova Puu) sekä luontokohteet (mm. Tölvän melontareitti, luontopolut, Väisälänmäen kansallismaisema, Älänne, Huuhkaja). Luotavalla Visit Lapinlahti -brändillä osallistutaan yhteismarkkinointiin mm. Kuopio-Tahko sekä Iisalmi ja Tienoot -markkinointiverkostoissa.
Hankkeen tavoitteet ovat
1) yhdistää kulttuuri- ja elinkeinoelämä, eli matkailuun sidoksissa olevat yritys- ja yhdistystoimijat
2) kehittää kulttuuri- ja luontokohteisiin linkittyviä palveluja
3) palveluiden tuotteistaminen ja kaupallistaminen
4) parantaa palveluiden saavutettavuutta niin fyysisesti kuin digitaalisesti
5) tuoda esille kunnan omat kulttuuriset vahvuudet
6) kansainvälisen matkailun valmiuksien parantaminen
7) palveluiden vastuullinen kehittäminen
8) matkailun ympärivuotinen kehittäminen.
Hankkeen toimenpiteet ovat
1) luodaan paikallinen kulttuuri- ja matkailutoimijoiden verkosto.
Järjestetään tapaamisia, tilaisuuksia ja työpajoja, joissa eri toimijat voivat tavata toisiaan, verkostoitua ja vaihtaa ideoita. Yhteisen verkkoalustan tai foorumin avulla toimijat voivat kommunikoida ja jakaa tietoa keskenään.
2) koulutetaan ja ohjataan yrityksiä ja muita toimijoita kehittämään toimintaansa.
Järjestetään koulutustilaisuuksia ja workshopeja, joissa annetaan käytännön vinkkejä ja neuvoja esimerkiksi markkinoinnista, asiakaspalvelusta ja tuotekehityksestä. Koulutuksissa painotetaan vastuullisuutta ja kestävää kehitystä. Laaditaan oppaita ja materiaaleja, jotka antavat toimijoille konkreettisia ohjeita ja vinkkejä toiminnan kehittämiseen.
3) kehitetään olemassa olevia kulttuuri- ja luontokohteita saavutettavammaksi.
Tarjotaan opastusta ja informaatiota kohteista, esimerkiksi infotaulujen avulla. Parannetaan tiedon saavutettavuutta, jotta ihmiset löytäisivät kohteet paremmin. Luodaan Lapinlahden maamerkkinä tunnettu Matin ja Liisan liikenneaseman piha-alueelle näyteikkuna Lapinlahden kulttuuri-, luonto- ja matkailupalvelutarjontaan.
4) kehitetään olemassa olevia tapahtumia.
Kehitetään olemassa olevia tapahtumia, kuten ToukoTaikaa ja AikaTaikaa sekä Varpaisjärven Maalaismarkkinoita ja tavoitellaan niihin yleisöä laajemmalta alueelta.
5) parannetaan palveluiden näkyvyyttä panostamalla yhteismarkkinointiin Luodaan yhteinen Visit Lapinlahti -brändi ja sille visitlapinlahti.fi -sivusto, jonne kootaan Lapinlahden matkailuun kytkeytyvät yritykset ja kulttuuri- ja luontokohteet yhteen. Luodaan yhteinen markkinointisuunnitelma, jossa määritellään tavoitteet, kohderyhmät ja viestintäkanavat. Brändille luodaan ilme, jota hyödynnetään kaikessa viestinnässä. Tuotetaan markkinointimateriaaleja, kuten esitteitä, videoita tai verkkosivuja, jotka esittelevät alueen palveluita ja nähtävyyksiä. Markkinointimateriaaleissa voidaan hyödyntää paikallisia esiintyjiä sisällöntuottajina, esimerkiksi Tolokun tytöt. Hyödynnetään sosiaalista mediaa ja muita digitaalisia kanavia markkinoinnissa. Markkinointia tehdään yhteistyössä eri verkostojen kanssa, kuten Hello Kuopio sekä Iisalmi ja Tienoot
6) korostetaan paikkakunnan kulttuurisia vahvuuksia ja tuodaan ne näkyvämmäksi.
Lapinlahden kunnalla on pitkä ja merkittävä taide- ja kulttuurihistoria. Pyritään tuomaan tätä historiaa näkyvämmäksi ja korostetaan sen merkitystä suomalaisella taiteen kentällä. Matin ja Liisan liikenneaseman näyteikkunaan kootaan info paikkakunnan taidehistoriasta ja pyritään herättämään matkailijan kiinnostus tulla kylälle tutustumaan kohteisiin ja historiaan paremmin. Korostetaan näitä taide- ja kulttuurihistoriallisia erityispiirteitä markkinoinnissa ja viestinnässä, jotta paikkakunnan ainutlaatuisuus tulee esille.
7) parannetaan digitaalista saavutettavuutta
Luodaan Visit Lapinlahti -verkkosivusto ja muita digitaalisia kanavia, jotta tieto palveluista ja tapahtumista on helposti saatavilla. Varmistetaan, että verkkosivut ovat käyttäjäystävällisiä ja toimivat eri laitteilla ja selaimilla. Panostetaan luettavuuteen ja saavutettavuuteen myös erityisryhmien osalta, kuten kuvien alt -tekstit, tekstien luettavuus yms. Tarjotaan digitaalisia palveluita, kuten verkkokauppa tai varausjärjestelmä, joka parantaa saavutettavuutta.
8) panostetaan kansainväliseen markkinointiin.
Luodaan Visit Lapinlahti -sivustosta englanninkielinen versio. Tuotetaan markkinointimateriaalia myös englanniksi.
Hankkeen päätoteuttajana toimii Lapinlahden kunta. Hankkeeseen palkataan hankepäällikkö, sekä osa-aikainen hankesihteeri.
Hankkeen toteutusaika on 1.1.2025-31.12.2027.
Hankkeen kustannusarvio on 328 185 euroa ja rahoitussuunnitelma EAKR ja valtionrahoitusta 262 548 euroa ja kunnan omaa rahoitusta 65 637 euroa.
Hankkeen rinnalle haetaan investointihanketta ns. näyttelyikkunan rakentamiseen Matin ja Liisan aseman läheisyyteen. Näyttelyikkunassa tuodaan esille Lapinlahden laajaa kulttuurihistoriaa monista näkökulmista. Hankkeen kustannusarvio on noin 300 000 euroa ja tukiosuus on maksimissaan 70 %. Toteutusaika on noin 1,5 vuotta alkaen kesällä 2025.
Esittelijä Kunnanjohtaja
Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää
hyväksyä ja jättää Kulttuuriroihu kulttuuri- ja luontomatkailun kehittämishankkeen sekä erillisen investointihankkeen, ja
sitoutua hankkeiden omarahoitusosuuteen, sekä
valtuuttaa kunnanjohtajan tekemään mahdollisia pieniä muutoksia hankehakemukseen rahoittajan kanssa käytyjen keskustelujen jälkeen.
Päätös Kunnanhallitus päätti
hyväksyä ja jättää Kulttuuriroihu kulttuuri- ja luontomatkailun kehittämishankkeen sekä erillisen investointihankkeen, ja
sitoutua hankkeiden omarahoitusosuuteen, sekä
valtuutti kunnanjohtajan tekemään mahdollisia pieniä muutoksia hankehakemukseen rahoittajan kanssa käytyjen keskustelujen jälkeen.
Pöytäkirjamerkintä 1: Kunnanhallituksen jäsen Jouni Majala poistui esteellisenä (osallisuusjäävi) kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.
Pöytäkirjamerkintä 2: Tämä pykälä tarkastettiin heti.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |