RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynasty.lapinlahti.fi:443/Internet/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynasty.lapinlahti.fi:443/Internet/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kunnanhallitus
Pöytäkirja 24.06.2024/Pykälä 109
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Vuoden 2023 tilinpäätös
Kunnanhallitus 24.06.2024 § 109
188/02.02.02/2023
Valmistelija kunnanjohtaja Henri Ruotsalainen, 040 4883 011, henri.ruotsalainen@lapinlahti.fi, hallintojohtaja Ulla Nikulainen, 040 488 3211, ulla.nikulainen@lapinlahti.fi
Lapinlahden kunnan vuoden 2023 tilinpäätös osoittaa ylijäämää n. 1,17 milj. euroa. Alkuperäinen talousarvio vuodelle 2023 oli tehty n. 0,655 milj. euroa ylijäämäiseksi. Tilikauden ylijäämä esitetään kirjattavaksi kunnan taseeseen yli/alijäämätilille, jonka jälkeen taseessa on ylijäämää vuoden 2023 lopussa 0,5 milj. euroa.
Toimintakulut (ulkoiset) laskivat vuoteen 2022 verrattuna 62,6 % eli 47,5 milj. euroa. Muutos johtuu sosiaali- ja terveyspalveluiden siirtymisestä Pohjois-Savon hyvinvointialueelle. Alkuperäisessä talousarviossa toimintakulut olivat 26,7 milj. euroa ja talousarviomuutoksen jälkeen 27,5 milj. euroa. Toimintakulut ylittyivät 1,7 milj. euroa alkuperäiseen talousarvion verrattuna (106,4 %) ja muutettuun talousarvioon verrattuna 0,9 milj. euroa (103,3 %). Alkuperäiseen talousarvioon verrattuna merkittävimmät ylitykset tapahtuivat sivistyspalveluissa.
Toimintatuottojen (ulkoiset) toteutuma oli 6,6 milj. euroa, joka on 1,9 milj. euroa vähemmän kuin vuonna 2022.? Maksutuotot vähenivät merkittävästi, koska terveyspalvelut siirtyivät Pohjois-Savon hyvinvointialueelle. Muita maksutuottoja kertyi 3,7 milj. euroa, jonka kertymä lähes kolminkertaistui Pohjois-Savon hyvinvointialueen vuokrattua kunnan sote-kiinteistöt.
Verotuloja kertyi 18,0 miljoonaa euroa ja se on noin 0,9 milj. euroa enemmän kuin alkuperäisessä talousarviossa arvioitiin. Valtionosuuksia kertyi 7,9 milj. euroa. Valtionosuuksia kertyi 0,6 milj. euroa enemmän kuin oli talousarviossa. Pääosin tämä muodostui 0,55 milj. euron harkinnanvaraisesta valtionosuudesta.
Rahoitustuloja kertyi noin 1,7 milj. euroa ja -kuluja 1,2 milj. euroa. Rahoitustulot kasvoivat noin 0,5 milj. eurolla vuodesta 2022. Rahoituskulut kasvoivat 0,8 milj. euroa vuodesta 2022. Ylitys johtui korkokulujen noususta sekä viivästyskorkovarauksesta. Poistojen suuruus on 3,4 miljoonaa euroa.
Investointien suuruus vuonna 2023 oli 2,3 miljoonaa euroa.
Kunnan lainamäärä on vuoden 2023 lopussa 3 904 €/asukas ja se laski edellisestä vuodesta 226 €/asukas. Kunnan omavaraisuusaste nousi 44,3 % (2022 42,1 %). Suhteellinen velkaantuneisuus kasvoi 62,7 %:sta 76,1 %:iin johtuen hyvinvointialueuudistuksesta.
Kuntalain 113 §:n mukaan kunnan tilikausi on kalenterivuosi. Kunnanhallituksen on laadittava tilikaudelta tilinpäätös tilikautta seuraavan vuoden maaliskuun loppuun mennessä ja annettava se tilintarkastajien tarkastettavaksi. Tilintarkastajien on tarkastettava tilinpäätös toukokuun loppuun mennessä. Kunnanhallituksen on saatettava tilinpäätös tilintarkastuksen jälkeen valtuuston käsiteltäväksi. Valtuuston on käsiteltävä tilinpäätös kesäkuun loppuun mennessä.
Tilinpäätökseen kuuluvat tase, tuloslaskelma, rahoituslaskelma ja niiden liitteenä olevat tiedot sekä talousarvion toteutumisvertailu ja toimintakertomus. Tilinpäätöksen tulee antaa oikeat ja riittävät tiedot kunnan tuloksesta, taloudellisesta asemasta, rahoituksesta sekä toiminnasta. Tätä varten tarpeelliset lisätiedot on ilmoitettava liitetiedoissa. Tilinpäätöksen allekirjoittavat kunnanhallituksen jäsenet sekä kunnanjohtaja.
Kuntalain 114 §:n mukaan kunnan, joka tytäryhteisöineen muodostaa kuntakonsernin tulee laatia ja sisällyttää tilinpäätökseensä konsernitilinpäätös. Konsernitilinpäätös tulee laatia samalta päivältä kuin kunnan tilinpäätös. Kuntalain 115 §:n mukaan toimintakertomuksessa on esitettävä esitys valtuuston asettamien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta kunnassa ja konsernissa. Toimintakertomuksessa on annettava myös tietoja sellaisista kunnan ja kuntakonsernin talouteen liittyvistä olennaisista asioista, joista ei ole tehtävä selkoa kunnan tai kuntakonsernin taseessa, tuloslaskelmassa tai rahoituslaskelmassa. Tällaisia asioita ovat ainakin arvio todennäköisestä tulevasta kehityksestä sekä tiedot sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä ja keskeisistä johtopäätöksistä. Kunnanhallituksen on toimintakertomuksessa tehtävä selvitys tilikauden tuloksen käsittelystä.
Lapinlahden kunnan tilinpäätös on myöhästynyt kuntalain mukaisesta aikataulusta. Kunnan taloushallinto kirjanpidon ja tilinpäätöksen laatimisen osalta on ulkoistettu yhteistyökumppani Kuntalaskenta Oy:lle. Tilinpäätöksen myöhästymisen syynä on Kuntalaskennasta saadun tiedon mukaan konsernitilinpäätöksessä käytettävän järjestelmän käyttöönoton viivästyminen ja epäonnistunut henkilöstöresurssivaraus. Myös muiden Kuntalaskenta Oy:n asiakaskuntien tilinpäätökset myöhästyivät vastaavasti.
Liitteenä Lapinlahden kunnan tilinpäätös vuodelta 2023.
Esittelijä Kunnanjohtaja
Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää
1) allekirjoittaa kunnan vuoden 2023 tilinpäätöksen ja jättää tilinpäätöksen tilintarkastajien tarkastettavaksi,
2) oikeuttaa taloushallinnon tekemään tilinpäätökseen teknisluonteisia korjauksia ja tarkistuksia,
3) saattaa tilinpäätöksen tarkastuslautakunnan arvioinnin jälkeen edelleen valtuuston käsiteltäväksi.
Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että tilikauden ylijäämä 1 172 143 euroa kirjataan yli/alijäämätilille taseeseen.
Päätös Kunnanhallitus päätti
1) allekirjoittaa kunnan vuoden 2023 tilinpäätöksen ja jättää tilinpäätöksen tilintarkastajien tarkastettavaksi,
2) oikeuttaa taloushallinnon tekemään tilinpäätökseen teknisluonteisia korjauksia ja tarkistuksia,
3) saattaa tilinpäätöksen tarkastuslautakunnan arvioinnin jälkeen edelleen valtuuston käsiteltäväksi.
Kunnanhallitus päätti esittää valtuustolle, että tilikauden ylijäämä 1 172 143 euroa kirjataan yli/alijäämätilille taseeseen.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |