RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynasty.lapinlahti.fi:443/Internet/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynasty.lapinlahti.fi:443/Internet/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kunnanhallitus
Pöytäkirja 21.10.2024/Pykälä 181
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Lausunto Ylä-Savon jätehuollon jätetaksat
Kunnanhallitus 21.10.2024 § 181
351/02.05.00.00/2024
Valmistelija hallintojohtaja Ulla Nikulainen, 040 488 3211, ulla.nikulainen@lapinlahti.fi
Jätelain 78 § mukaan kunnan on perittävä järjestämästään jätehuollosta jätemaksua, jolla katetaan sille tehtävän hoitamisesta aiheutuvat kustannukset. Jätelain 79 §:n mukaan jätemaksun perusteista määrätään tarkemmin jätehuoltolautakunnan hyväksymässä jätetaksassa. Taksa on siis asiakirja, jossa luetellaan käytössä olevat jätemaksut ja kerrotaan, mihin maksut perustuvat.
Jätemaksulla katetaan kaikki kustannukset, joita aiheutuu jätehuollon toteuttamisesta esimerkiksi jätteiden keräys, kuljetus, käsittely, hyötykäyttö, neuvontatyö ja jätehuollon kehittäminen sekä lakisääteisten viranomaistehtävien hoitaminen.
Laskelmat eri jätehuoltopalvelujen kustannuksista on tehty kunnallisessa jäteyhtiössä. Laskelmat perustuvat sekä yhtiön itse toteuttamien että sen kilpailuttamien palvelujen kustannuksiin. Taksa on valmisteltu näiden laskelmien pohjalta jätehuoltolautakunnan viranhaltijan toimesta. Valmistelussa on tehty tiivistä yhteistyötä viranhaltijan ja jäteyhtiön yhteyshenkilöiden kesken.
Jätetaksan valmistelussa on hyödynnetty Suomen Kuntaliiton ohjeistusta jätetaksan laadintaan. Jätetaksan määrittämisessä noudatetaan näin valtakunnallisesti linjattua lain tulkintaa sekä taksarakennetta, kuitenkin paikalliset ja alueelliset erityispiirteet ja jätehuollon kustannusrakenteet huomioon ottaen.
Ylä-Savon jätehuoltolautakunta on hyväksynyt voimassa olevan jätetaksan 30.11.2023 ja se on astunut voiman 1.1.2024.
Ylä-Savon jätehuoltolautakunta pyytää lausuntoa jätetaksan luonnoksesta. Jätetaksaan ehdotetaan korotuksia 1.1.2025 alkaen eräiden jätelajien vastaanottomaksujen osalta. Lisäksi taksassa on huomioitu pakkausten tuottajayhteisön pakkausmateriaaleittain maksamat korvaukset.
Muutokset vuoden 2024 jätetaksaan
Uuteen jätetaksaan ehdotetaan korotuksia 1.1.2025 alkaen eräiden jätelajien vastaanottomaksujen osalta. Jätetaksan nostaminen on perusteltua yleisen hintatason nousun sekä valvonta- ja lupaviranomaisten asettamien lisääntyneiden velvoitteiden aiheuttamien kustannusten takia.
Yhdyskunta-, rakennus- ja yritystoiminnan jäte
Yhdyskunta-, rakennus- ja yritystoiminnanjätteen vastaanottohintoihin esitetään noin 27,3 %:n korotusta 1.1.2025 alkaen. Korotuksen myötä jätejakeiden vastaanottohinta nousee hinnasta 220,00 €/tn hintaan 280,00 €/tn (alv. 0 %).
Yhdyskuntajätteen vastaanottohinnan korotuksen myötä sekajäteastian tyhjennyksen astiakohtainen tilavuuteen perustuva jätemaksu nousee vastaavasti noin 27,3 %. Jätelajin vastaanottohintaan, astiakokoon, tilavuuspainoon ja täyttöasteeseen perustuva jätemaksu nousee jäteastian koosta (120-660 litraa) riippuen noin 1,13-4,67 euroa/tyhjennys (alv. 25,5 %).
Biojäte
Biojätteen vastaanottohintaan esitetään 20 %:n korotusta 1.1.2025 alkaen. Korotuksen myötä biojätteen vastaanottohinta nousee hinnasta 100,00 €/tn hintaan 120,00 €/tn (alv. 0 %). Biojätteelle lisätään aluekohtainen maksu irtojätteelle, joka on kaksinkertainen biojätteen tavalliseen tyhjennyshintaan verrattuna.
Pakkausjätteet ja pienmetalli
Pakkausjätteelle eli kartonki-, muovi- ja lasipakkauksille sekä pienmetallille esitetään 9,3 %:n korotusta kustannusindeksiin perustuen 1.1.2025 alkaen. Asuinkiinteistöjen tyhjennyshintaan vaikuttaa pakkausten tuottajayhteisöjen pakkausmateriaaleittain maksamat korvaukset, jotka on huomioitu täysimääräisesti jätemaksuissa. Koska pakkausten tuottajayhteisöjen korvaukset kohdistetaan ainoastaan asuinkiinteistöille, muille jätelain 32 §, 32 a § ja 33 §:n soveltamisalan piiriin kuuluville kiinteistöille on taksassa erillinen tyhjennyshinta.
Muut vastaanotettavat jätejakeet
Luonnoksessa esitetään lisäksi kasvaneisiin kustannuksiin perustuvia korotuksia myös muiden vastaanotettavien jätejakeiden ja yritysten vaarallisen jätteen vastaanottohintoihin lukuun ottamatta alle 90 mm betoni- ja tiilijätettä, styroxia, yritysten haravointijätettä ja asbestijätettä.
Muut muutokset vuoden 2024 taksaan
Lisäpalvelumaksuihin on tehty kustannusindeksiin perustuvia korotuksia. Pienkuormamaksun hintaa korotetaan 18,6-25,8 % pienkuorman koosta riippuen.
Termistöä on yhtenäistetty toimialueiden kesken, minkä takia joitakin jätenimikkeitä on muutettu.
Taksaa voidaan muuttaa jätteenpolton päästömaksun osalta ilman jätehuoltolautakunnan erillistä päätöstä.
Lapinlahden kunta toteaa lausuntonaan seuraavaa:
Ylä-Savon kuntien yhteisenä jätehuoltoviranomaisena toimii kuntien tekemän sopimuksen mukaisesti Ylä-Savon jätehuoltolautakunta. Lakisääteisten kunnan jätehuollon palvelutehtävien toteuttamisen hoitaa kuntien omistama jäteyhtiö Ylä-Savon Jätehuolto Oy.
Jätelain mukaisesti kunnan on perittävä järjestämästään jätehuollosta jätemaksua,
jolla katetaan sille tehtävän hoitamisesta aiheutuvat kustannukset. Jätemaksuilla katetaan kaikki kunnallisen jätehuollon toteutuksen kustannukset kuten jätteiden keräys, kuljetus ja käsittely, tiedotus ja neuvonta, käytössä olevan kaatopaikan maisemointi ja jälkihoito sekä jätehuollon kehittäminen ja tarvittavat investoinnit. Jätemaksuilla katetaan myös lakisääteisten jätehuollon viranomaistehtävien hoitaminen.
Lapinlahden kunta muistuttaa, että jätelain sekä jäteyhtiön osakassopimuksen mukaisesti jäteyhtiö toimii omakustannusperiaatteella. Se tarkoittaa, että kaikki yhtiön kustannukset katetaan jätemaksuilla. Lapinlahden kunta tiedostaa viime vuosien kovan kustannusten nousun ja hinnankorotuspaineen. Lapinlahden kunta kannustaakin yhtiötä huolehtimaan taloudestaan ja vakavaraisuudestaan tekemällä tarvittavat hinnankorotukset.
Esittelijä Kunnanjohtaja
Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää
antaa lausuntonaan yllä olevan.
Päätös Kunnanhallitus päätti
antaa lausuntonaan yllä olevan.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |