Dynasty tietopalvelu Haku RSS Lapinlahden kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynasty.lapinlahti.fi:443/Internet/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynasty.lapinlahti.fi:443/Internet/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Ympäristölautakunta
Pöytäkirja 06.11.2024/Pykälä 50


 

Lausunto/Tuulivoimaosayleiskaavan laatiminen Tielammen alueelle

 

Ympäristölautakunta 09.05.2023 § 21 

 

 

 

Valmistelija Rakennustarkastaja Raimo Haverinen, 040 488 3751,

 raimo.haverinen@lapinlahti.fi

 

 Tekninen lautakunta asetti 30.3.2023 päivätyn osallistumis- ja arviointisuunnitelman (OAS) yleisesti nähtäville ajalle 13.4.2023 - 15.5.2023 ja pyytää siitä ympäristölautakunnan lausuntoa.

 

Lapinlahden kunnanhallitus on kokouksessaan 8.8.2022 § 137 hyväksynyt Eurowind Energy Oy:n (EWE) aloitteen tuulivoimaa koskevan osayleiskaavan laatimiseksi Lapinlahden Tielammen alueelle.

Osayleiskaavoitettava alue on osa laajempaa aluetta, joka maakuntakaavassa on potentiaalista aluetta tuulisuuden takia. Alue sijoittuu myös Iisalmen kaupungin puolelle. Alueelle on suunnitteilla muitakin tuulivoima hankkeita. EWEn hanke koostuisi noin enintään 17 tuulivoimalasta.

Kaavarajaus, voimaloiden sijoittelu ja kokonaismäärä tarkentuvat kaavaprosessin aikana huomioiden kaavoitus- ja ympäristövaikutusten arviointiprosessin (YVA) selvitykset, lausunnot, mielipiteet ja sidosryhmäkeskustelut.

 

Kaavoitusprosessin kanssa rinnakkain tehdään ympäristövaikutusten arviointi (YVA).

Tuulivoimaa koskeva osayleiskaava laaditaan oikeusvaikutteisena. Oikeusvaikutteisessa osayleiskaavassa (Mrl 77a §) voidaan määrätä kaavan tai sen osan käyttämisestä rakennusluvan myöntämisen perusteena tuulivoimaloiden osalta.

EWE vastaa kaavoituksen kustannuksista Mrl 77c §:n mukaisesti ja esittää Lapinlahden kunnalle hankkeen tuulivoimaosayleiskaavoituksesta vastaavaksi konsultiksi Plandea Oy:tä. Kaavanlaatijana toimisi Plandea Oy:stä Ville Vihanta.

 

Plandea Oy on valmistellut osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa (OAS) koskien osayleiskaavoitettavaa aluetta.

 

Suunniteltujen voimaloiden kokonaiskorkeus on enintään 250 metriä. Suunnittelualue ja sen lähiympäristö on harvaan rakennettua, metsätalousvaltaista aluetta. Suunnittelualueelle tai lähialueille sijoittuvat suojelualueet, erityiset kohteet ja muita merkittäviä nykytilan mukaisia tietoja on kerrottu OASin sivuilla.

 

Osayleiskaavan suunnittelun tavoitteena on toteuttaa tuulivoimapuiston rakentaminen luonnonympäristön ominaispiirteet ja ympäristövaikutukset huomioon ottaen sekä lieventää rakentamisesta mahdollisesti aiheutuvia haitallisia vaikutuksia. Lisäksi osayleiskaavan tavoitteena on ottaa huomioon muut aluetta koskevat maankäyttötarpeet sekä suunnitteluprosessin kuluessa muodostuvat tavoitteet.

 

Oheismateriaalina osallistumis- ja arviointisuunnitelma (OAS).

 

Esittelijä Rakennustarkastaja

 

Päätösehdotus Ympäristölautakunta esittää seuraavat huomautukset 30.3.2023 päivättyyn   osallistumis- ja arviointisuunnitelmaan (OAS);Pohjavesialueen aiheuttamat rajoitukset maankäytössä on huomioitava kaavoituksessa. Mikäli pohjavesialueelle suunnitellaan maanottoa tai maa-ainesten tuomista tai tuulivoimalan rakennuspaikkaa, on varauduttava vesilain mukaisen luvan hakemiseen.

 Millä perusteella hankealue on rajattu, mikä on etäisyys tuulivoimaloista hankealueen reunaan lyhimmillään?

 Turvaetäisyydet lähimpiin asuintaloihin ja muihin häiriintyviin kohteisiin on tarkastettava: onko haettu toiminta-alue ja aiottu kaavoitusalue tarpeeksi suuri, jotta se kattaa melurajaan asti.

 

 

Päätös Ympäristölautakunta esitti seuraavat huomautukset 30.3.2023 päivättyyn osallistumis ja arviointisuunnitelmaan (OAS);Pohjavesialueen aiheuttamat rajoitukset maankäytössä on huomioitava kaavoituksessa. Mikäli pohjavesialueelle suunnitellaan maanottoa tai maa-ainesten tuomista tai tuulivoimalan rakennuspaikkaa, on varauduttava vesilain mukaisen luvan hakemiseen.
Millä perusteella hankealue on rajattu, mikä on etäisyys tuulivoimaloista hankealueen reunaan lyhimmillään?
Turvaetäisyydet lähimpiin asuintaloihin ja muihin häiriintyviin kohteisiin on tarkastettava: onko haettu toiminta-alue ja aiottu kaavoitusalue tarpeeksi suuri, jotta se kattaa melurajaan asti.

 

 

Ympäristölautakunta 06.11.2024 § 50  

404/10.02.02/2022  

 

 

Valmistelija Rakennustarkastaja Raimo Haverinen, 040 488 3751,

 raimo.haverinen@lapinlahti.fi

 

 Tekninen lautakunta asetti 19.9.2024 päivätyn Tielammen tuulivoimapuiston tuulivoimaosayleiskaavan kaavaluonnoksen ja kaavaselostuksen liitteineen yleisesti nähtäville ajalle 10.10.2024 - 11.11.2024 ja pyytää siitä ympäristölautakunnan lausuntoa.

 

Tielammen tuulivoimapuiston osayleiskaavan luonnos on valmistunut.

Kaavaluonnos sekä kaavaselostus on päivätty 19.9.2024 päivälle, sekä 30.3.2023

päivätty OAS on päivitetty 19.9.2024. Suunnittelualue on kaikkiaan noin 853

hehtaarin suuruinen.  Osayleiskaavan tarkoituksena on mahdollistaa

enintään 17 tuulivoimalan rakentaminen. Voimaloiden kokonaiskorkeus on

enintään 250 metriä (roottorin halkaisija n. 170 metriä). Tuulivoimaloiden

yksikköteho on noin 6-9 MW.

 

Suunnittelun tavoitteena on laatia osayleiskaava, joka mahdollistaa suunniteltavan

tuulivoimapuiston sijoittamisen alueelle siten, että rakentamisaikaiset ja pitkän

aikavälin ympäristövaikutukset jäisivät mahdollisimman vähäisiksi.

 

Osayleiskaavan tavoitteena on ottaa huomioon myös muut aluetta koskevat

maankäyttötarpeet, sekä suunnitteluprosessin edetessä muodostuvat tavoitteet.

Suunnittelun tavoitteena on varmistaa, että kaavassa osoitetuista toiminnoista ei

aiheudu esimerkiksi kaava-alueen luonnonympäristöön, eläimistöön ja linnustoon,

ympäröivän alueen asukkaisiin, alueella harjoitettavaan maa- ja metsätalouteen tai

muihin elinkeinoihin kohdistuvia merkittäviä haitallisia ympäristövaikutuksia.

 

Sähkön siirtoon littyviä kysymyksiä arvioidaan YVA-menettelyssä.

Osallistumis - ja arviointisuunnitelmasta saadusta palautteesta on laadittu

paulatteiden koonti ja vastineet. Näiden pohjalta ja kaavaluonnoksen laadinnan

pohjalta on osallistumis- ja arviointi suunnitelmaa päivitetty.

 

Oheismateriaalina kaavaluonnoksen asiakirjat sekä päivitetty osallistumis- ja arviointisuunnitelma (OAS)

 

Esittelijä Rakennustarkastaja

 

Päätösehdotus Ympäristölautakunta toteaa lausuntona seuraavaa;

Kaavaluonnoksessa on annettu yleismääräys melun ohjearvojen huomioimisesta ja määräyksen mukaisesti ennen rakennusluvan myöntämistä on varmistettava, etteivät ohjearvot ylity. Tässä tulisi mallintaa nimenomaan melun yhteisvaikutukset Iso-Petäjämäen hankkeen kanssa, ennen rakennusluvan myöntämistä. Myös välkkeen yhteisvaikutukset huomioitava samassa yhteydessä.

Suunnittelun lähtökohtana tulisi pitää sitä, että melun ja välkkeen yhteisvaikutukset Iso-Petäjämäen hankkeen kanssa olisivat mallinnuksissa alle ohjearvojen. Hankesuunnittelulla voidaan vaikuttaa melun ja välkkeeseen tehokkaimmin, eikä asiaa tulisi jättää pelkästään mahdollisessa valitustilanteessa tehtävien mittausten varaan. YVA-selostuksessa ehdotettua ympäristövaikutusten seurantaa olisi hyvä tehdä joka tapauksessa.

Hanke voi edellyttää myös maankaatopaikan ympäristölupaa, mikäli rakentamisen yhteydessä muodostuu merkittävästi ylijäämämaita, joita ei maisemoida kaivupaikan läheisyyteen.

Kalliokiviainesten ottoon ja murskaukseen tarvitaan yleensä myös ympäristölupa maa-ainestenottoluvan lisäksi, joka käsitellään pääsääntöisesti lupien yhteiskäsittelynä.

Mikäli rakennusvaiheessa tapahtuu erityisen häiritsevää melua tai tärinää, tulee tehdä ympäristönsuojelulain 118 §:n mukainen ilmoitus.

Muilta osin ei ole huomautettavaa.

 

Päätös Ympäristölautakunta päätti lausuntona seuraavaa;

Kaavaluonnoksessa on annettu yleismääräys melun ohjearvojen huomioimisesta ja määräyksen mukaisesti ennen rakennusluvan myöntämistä on varmistettava, etteivät ohjearvot ylity. Tässä tulisi mallintaa nimenomaan melun yhteisvaikutukset Iso-Petäjämäen hankkeen kanssa, ennen rakennusluvan myöntämistä. Myös välkkeen yhteisvaikutukset huomioitava samassa yhteydessä.

Suunnittelun lähtökohtana tulisi pitää sitä, että melun ja välkkeen yhteisvaikutukset Iso-Petäjämäen hankkeen kanssa olisivat mallinnuksissa alle ohjearvojen. Hankesuunnittelulla voidaan vaikuttaa melun ja välkkeeseen tehokkaimmin, eikä asiaa tulisi jättää pelkästään mahdollisessa valitustilanteessa tehtävien mittausten varaan. YVA-selostuksessa ehdotettua ympäristövaikutusten seurantaa olisi hyvä tehdä joka tapauksessa.

Hanke voi edellyttää myös maankaatopaikan ympäristölupaa, mikäli rakentamisen yhteydessä muodostuu merkittävästi ylijäämämaita, joita ei maisemoida kaivupaikan läheisyyteen.

Kalliokiviainesten ottoon ja murskaukseen tarvitaan yleensä myös ympäristölupa maa-ainestenottoluvan lisäksi, joka käsitellään pääsääntöisesti lupien yhteiskäsittelynä.

Mikäli rakennusvaiheessa tapahtuu erityisen häiritsevää melua tai tärinää, tulee tehdä ympäristönsuojelulain 118 §:n mukainen ilmoitus.

Muilta osin ei ole huomautettavaa.