Dynasty tietopalvelu Haku RSS Lapinlahden kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynasty.lapinlahti.fi:443/Internet/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynasty.lapinlahti.fi:443/Internet/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Ympäristölautakunta
Pöytäkirja 06.11.2024/Pykälä 51


 

Lausuntopyyntö Lapinlahden Tielammen tuulivoimahankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta

 

Ympäristölautakunta 06.11.2024 § 51  

369/11.00.01/2024  

 

 

Valmistelija Ympäristöasiantuntija Juho Miettinen, 040 4883 753, juho.miettinen@lapinlahti.fi

 

Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus pyytää ympäristönsuojeluviranomaisen lausuntoa Lapinlahden Tielammen tuulivoimahankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta (YVA-selostus).

 

Eurowind Energy Oy on toimittanut yhteysviranomaisena toimivalle Pohjois-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle (ELY-keskus) hanketta koskevan ympäristövaikutusten arviointiselostuksen. Selostus ja sitä koskeva kuulutus on ollut nähtävänä verkossa osoitteessa www.ymparisto.fi/tielampituulivoimaYVA.

Nähtävänäpitoaika on 10.10.-25.11.2024. ELY-keskus varaa mahdollisuuden antaa lausunto arviointiselostuksesta.

Kirjallinen lausunto tulee toimittaa viimeistään 25.11.2024 osoitteeseen Pohjois-Savon ELY-keskus, Kallanranta 11, PL 2000, 70101 Kuopio tai sähköisesti osoitteeseen kirjaamo.pohjois-savo@ely-keskus.fi.

 

Hankkeen kuvaus:

Eurowind Energy Oy suunnittelee tuulivoimatuotantoaluetta Lapinlahden kunnan Tielammen alueelle Pohjois-Savoon. Lapinlahden kunnan pohjoisosassa Iisalmen kunnanrajan lähellä sijaitsevalle hankealueelle suunnitellaan enintään 17 tuulivoimayksikön rakentamista. Suunniteltujen tuulivoimaloiden korkeus on enintään 250 metriä ja teho enintään 6-9 MW/tuulivoimala. Hankealue on kooltaan noin 846 hehtaaria ja se on kokonaan yksityisomistuksessa. Hankealue jakautuu kahteen erilliseen alueeseen, joiden välissä on Iisalmen kaupungille kuuluva alue.

Tielammen tuulivoimatuotantoalueen ulkoinen sähkönsiirto valtakunnan verkkoon toteutetaan liittymällä noin 1 km pituisella ilmajohdolla hankealueen länsipuolella kulkevaan, olemassa olevaan voimajohtokäytävään. Fingridin 100 kV voimajohtoa pitkin liitytään uuteen Iisalmen Tervakorven sähköasemaan, noin 5 kilometrin päähän hankealueen pohjoispuolelle. Hankealueen sisäinen ja hankealueiden välinen sähkönsiirto toteutetaan huoltoteiden yhteyteen sijoitettavilla maakaapeleilla.

 

 

Esittelijä Rakennustarkastaja

 

Päätösehdotus Ympäristölautakunta lausuu YVA-selostuksesta seuraavaa:

Suunnittelun lähtökohtana tulisi pitää sitä, että melun ja välkkeen yhteisvaikutukset Iso-Petäjämäen hankkeen kanssa olisivat mallinnuksissa alle ohjearvojen. Hankesuunnittelulla voidaan vaikuttaa melun ja välkkeeseen tehokkaimmin, eikä asiaa tulisi jättää pelkästään mahdollisessa valitustilanteessa tehtävien mittausten varaan. Ehdotettua ympäristövaikutusten seurantaa olisi hyvä tehdä joka tapauksessa.

Kohdassa 6.2 listattujen mahdollisien lupien ja päätösten lisäksi hanke voi edellyttää myös maankaatopaikan ympäristölupaa, mikäli rakentamisen yhteydessä muodostuu merkittävästi ylijäämämaita, joita ei maisemoida kaivupaikan läheisyyteen. Vastaava viranomainen määräytyy tällöin asetuksen 713/2014 1 luvun 1 §:n kohdan 13) e) mukaan.

Kalliokiviainesten ottoon ja murskaukseen tarvitaan yleensä myös ympäristölupa maa-ainestenottoluvan lisäksi, joka käsitellään pääsääntöisesti lupien yhteiskäsittelynä.

Mikäli rakennusvaiheessa tapahtuu erityisen häiritsevää melua tai tärinää, tulee tehdä ympäristönsuojelulain 118 §:n mukainen ilmoitus. Lisätietoa Lapinlahden kunnan ympäristönsuojelumääräyksissä (2012).

Muilta osin ympäristölautakunnalla ei ole huomautettavaa.

 

Päätös Ympäristölautakunta päätti lausua YVA-selostuksesta seuraavaa:

Suunnittelun lähtökohtana tulisi pitää sitä, että melun ja välkkeen yhteisvaikutukset Iso-Petäjämäen hankkeen kanssa olisivat mallinnuksissa alle ohjearvojen. Hankesuunnittelulla voidaan vaikuttaa melun ja välkkeeseen tehokkaimmin, eikä asiaa tulisi jättää pelkästään mahdollisessa valitustilanteessa tehtävien mittausten varaan. Ehdotettua ympäristövaikutusten seurantaa olisi hyvä tehdä joka tapauksessa.

Kohdassa 6.2 listattujen mahdollisien lupien ja päätösten lisäksi hanke voi edellyttää myös maankaatopaikan ympäristölupaa, mikäli rakentamisen yhteydessä muodostuu merkittävästi ylijäämämaita, joita ei maisemoida kaivupaikan läheisyyteen. Vastaava viranomainen määräytyy tällöin asetuksen 713/2014 1 luvun 1 §:n kohdan 13) e) mukaan.

Kalliokiviainesten ottoon ja murskaukseen tarvitaan yleensä myös ympäristölupa maa-ainestenottoluvan lisäksi, joka käsitellään pääsääntöisesti lupien yhteiskäsittelynä.

Mikäli rakennusvaiheessa tapahtuu erityisen häiritsevää melua tai tärinää, tulee tehdä ympäristönsuojelulain 118 §:n mukainen ilmoitus. Lisätietoa Lapinlahden kunnan ympäristönsuojelumääräyksissä (2012).

Muilta osin ympäristölautakunnalla ei ole huomautettavaa.