RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynasty.lapinlahti.fi:443/Internet/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynasty.lapinlahti.fi:443/Internet/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Ympäristölautakunta
Pöytäkirja 06.11.2024/Pykälä 52
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Lausunto VHAO:lle valitusasiassa: yhteislupa Loimaan Kivi Oy
Ympäristölautakunta 03.07.2024 § 31
Valmistelija Ympäristöasiantuntija Juho Miettinen, 040 4883 753, juho.miettinen@lapinlahti.fi
Loimaan Kivi Oy (Palininkatu 2, 32201 Loimaa) hakee ympäristölautakunnalta maa-aines- ja ympäristölupaa kymmeneksi vuodeksi Lapinlahden kunnan Ollikkalan kylään tilalle Heinämäki (402-412-40-35). Alueella on ollut aikaisemmin koeottolupa, joka on päättynyt 30.9.2021.
Lupa-asia on aikaisemmin jätetty pöydälle ympäristölautakunnan kokouksessa 7.6.2023 (§ 33), perusteena lisätiedon hankkiminen. Ympäristölautakunta tutustui kohteeseen, jonka jälkeen asiaa käsiteltiin uudelleen 4.10.2023 (§ 44), jolloin lautakunta päätti äänestyksen jälkeen, että maa-aines- ja ympäristölupaa ei myönnetä. Loimaan Kivi Oy valitti päätöksestä Vaasan hallinto-oikeuteen (VHAO), joka kumosi päätöksen ja palautti asian 3.5.2024 antamallaan päätöksellä uudelleen käsiteltäväksi. VHAO totesi päätöksessään:
Hallintolain 45 §:n 1 momentin mukaan päätös on perusteltava. Perusteluissa on ilmoitettava, mitkä seikat ja selvitykset ovat vaikuttaneet ratkaisuun sekä mainittava sovelletut säännökset. Perusteluvelvollisuudella on keskeinen merkitys asianosaisen oikeusturvan kannalta. Asianosaisen on saatava tietää, mitkä seikat ovat johtaneet häntä koskevan ratkaisun tekemiseen. Hallinto-oikeus toteaa, että ympäristölautakunnan kokouksessa esityslistalla olleesta myönteisestä maa-aines- ja ympäristölupapäätösesityksestä poikkeavaa päätöstä ei ole perusteltu lainkaan eikä sovellettuja säännöksiä ole mainittu. Päätös ei näin ollen ole hallintolain 45 §:n mukainen.
Hallinto-oikeus ei voi ensiasteena tutkia, täyttyvätkö maa-aines- ja
ympäristöluvan myöntämisen edellytykset.
Edellä mainituista syistä hallinto-oikeus kumoaa ympäristö-lautakunnan päätöksen ja palauttaa asian ympäristölautakunnalle uudelleen käsiteltäväksi.
VHAO:n päätös on lainvoimainen.
Esittelijä Rakennustarkastaja
Päätösehdotus Ympäristölautakunta myöntää Loimaan Kivi Oy:lle maa-aines- ja ympäristöluvan kiinteistölle Heinämäki (402-412-40-35) ja tekee asiasta liitteen mukaisen päätöksen. Ottamissuunnitelman tarkastusmaksu on peritty jo aikaisemman päätöksen yhteydessä, joten sitä ei peritä enää uudestaan. Vuotuista valvontamaksua peritään kunakin vuonna hyväksytyn taksan mukaisesti.
Päätös Ympäristölautakunta päätti myöntää Loimaan Kivi Oy:lle maa-aines- ja ympäristöluvan kiinteistölle Heinämäki (402-412-40-35) ja tekee asiasta liitteen mukaisen päätöksen. Ottamissuunnitelman tarkastusmaksu on peritty jo aikaisemman päätöksen yhteydessä, joten sitä ei peritä enää uudestaan. Vuotuista valvontamaksua peritään kunakin vuonna hyväksytyn taksan mukaisesti.
Ympäristölautakunta 06.11.2024 § 52
255/11.01.01/2020
Valmistelija Ympäristöasiantuntija Juho Miettinen, 040 4883 753, juho.miettinen@lapinlahti.fi
Vaasan Hallinto-oikeus pyytää antamaan oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 42 §:n mukaisen lausunnon valituksen johdosta:
Muutoksenhaunalainen päätös
Lapinlahden kunnan ympäristölautakunta 3.7.2024 § 31
(Maa-aineslain ja ympäristönsuojelulain mukainen yhteislupa maa-aineksen ottoon ja kiviaineksen murskaukseen, Lapinlahti, hakijana Loimaan Kivi Oy. Vaasan hallinto-oikeuden palauttama asia.)
Lausunto tulee toimittaa hallinto-oikeuteen viimeistään 26.11.2024.
Lausunto tulee toimittaa Vaasan hallinto-oikeuteen ensisijaisesti sähköisenä (vaasa.hao@oikeus.fi) tai toissijaisesti postitse. Salassa pidettävät ja arkaluontoiset asiakirjat sekä suuret asiakirjalähetykset tulee toimittaa oikeusministeriön turvapostilla (https://turvaviesti.om.fi/).
Lausunnossa pyydetään ilmoittamaan asian diaarinumero 988/2024.
Esittelijä Rakennustarkastaja
Päätösehdotus Ympäristölautakunta lausuu seuraavaa:
Ympäristölautakunta on tehnyt 3.7.2024 § 31 päätöksen maa-aines- ja ympäristöluvasta Vaasan Hallinto-oikeuden palauttamana asiana. Vaasan Hallinto-oikeuteen tehdyn valituksen mukaan lupaa vaaditaan nyt kumottavaksi.
Ympäristölautakunta myönsi luvan, koska perusteita luvan eväämiselle ei todettu olevan. Ympäristöterveysviranomaisen, sekä Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen lausuntojen perusteella lupa on myönnettävissä ja kyseiset lausunnot on huomioitu päätöksessä. Maisema ja luontoselvityksessä ei todettu estettä luvan myöntämiselle. Ympäristömeluselvityksessä ei todettu estettä luvan myöntämiselle, eikä todettu tarvetta velvoittaa erikseen meluntorjuntatoimenpiteitä. Lähimmät häiriintyvät kohteet ovat kaukana (n. 900 metriä) toiminta alueesta, joten asetuksen 800/2010 vaatimus (400 metriä) täyttyy. Kiinteistö on tavanomaista talousmetsää, eikä toiminta sijoitu luokitellulle pohjavesialueelle. Kaavoitus ei aseta estettä, koska alueella ei ole yleis- tai asemakaavaa. Pohjois-Savon maakuntakaavassa alueelle ei sijoitu kaavamääräyksiä.
Valituksen liitteet 5 ja 6 ovat olleet päätöksen oheismateriaalina ja ne ovat olleet muiden valitusten ja muistutusten ohella lautakunnan tiedossa. Liitteet 4 ja 7 on osoitettu VHAO:lle.
Ympäristölautakunnan näkemyksen mukaan edellytykset luvan myöntämiselle ovat olemassa valituksenalaisessa päätöksessä ja sen perusteluissa ilmenevällä tavalla, eikä päätöstä tulisi kumota.
Päätös Ympäristölautakunta päätti lausua seuraavaa:
Ympäristölautakunta on tehnyt 3.7.2024 § 31 päätöksen maa-aines- ja ympäristöluvasta Vaasan Hallinto-oikeuden palauttamana asiana. Vaasan Hallinto-oikeuteen tehdyn valituksen mukaan lupaa vaaditaan nyt kumottavaksi.
Ympäristölautakunta myönsi luvan, koska perusteita luvan eväämiselle ei todettu olevan. Ympäristöterveysviranomaisen, sekä Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen lausuntojen perusteella lupa on myönnettävissä ja kyseiset lausunnot on huomioitu päätöksessä. Maisema ja luontoselvityksessä ei todettu estettä luvan myöntämiselle. Ympäristömeluselvityksessä ei todettu estettä luvan myöntämiselle, eikä todettu tarvetta velvoittaa erikseen meluntorjuntatoimenpiteitä. Lähimmät häiriintyvät kohteet ovat kaukana (n. 900 metriä) toiminta alueesta, joten asetuksen 800/2010 vaatimus (400 metriä) täyttyy. Kiinteistö on tavanomaista talousmetsää, eikä toiminta sijoitu luokitellulle pohjavesialueelle. Kaavoitus ei aseta estettä, koska alueella ei ole yleis- tai asemakaavaa. Pohjois-Savon maakuntakaavassa alueelle ei sijoitu kaavamääräyksiä.
Valituksen liitteet 5 ja 6 ovat olleet päätöksen oheismateriaalina ja ne ovat olleet muiden valitusten ja muistutusten ohella lautakunnan tiedossa. Liitteet 4 ja 7 on osoitettu VHAO:lle.
Ympäristölautakunnan näkemyksen mukaan edellytykset luvan myöntämiselle ovat olemassa valituksenalaisessa päätöksessä ja sen perusteluissa ilmenevällä tavalla, eikä päätöstä tulisi kumota.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |