RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynasty.lapinlahti.fi:443/Internet/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynasty.lapinlahti.fi:443/Internet/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kunnanhallitus
Pöytäkirja 04.11.2024/Pykälä 191
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Talouden tasapainottamissuunnitelma vuosille 2024-2026
Kunnanhallitus 18.09.2023 § 192
Valmistelija kunnanjohtaja Henri Ruotsalainen, 040 488 3011, henri.ruotsalainen@lapinlahti.fi hallintojohtaja Ulla Nikulainen, vs. taloussihteeri Taina Turunen
Taustaa
Lapinlahden kunta on vuoden 2022 tilinpäätöstietojen mukaan ainoa kunta Pohjois-Savossa, jonka taseessa on kertynyttä alijäämää. Myös kuntakonsernin tase on alijäämäinen ainoa kuntana Pohjois-Savossa. Kokonaisuudessaan kunnan vuoden 2022 tilinpäätös muodostui 2,4 miljoonaa euroa alijäämäiseksi ja vuoden 2022 lopussa kunnan taseessa on 0,6 miljoonaa euroa kumulatiivista alijäämää. Lapinlahti on Tuusniemen ja Varkauden lisäksi kolmas kunta, jonka tulos on ollut tappiollinen sekä vuonna 2021 että 2022. Lapinlahti on myös Pohjois-Savon viidenneksi velkaisin kunta, eikä lainamäärän kasvu ole hyvinvointialueuudistuksen myötä pienentyneelle kunnan taloudelle suotavaa. Vuoden 2023 talousarvio on laadittu 665 000 euroa ylijäämäiseksi ja tällä hetkellä näyttää, että talousarvion mukaiseen tulokseen päästään.
Vuoden 2024 talousarvion laatimisesta näyttää tulevan erityisen haasteellista. Vaikka hyvinvointialueuudistuksen yhteydessä kunnan taloudellisesta volyymista siirtyi hyvinvointialueelle toimintakatteella mitattuna noin 45 miljoonan euron kokonaisuus ja samalla kunnan henkilöstömäärä väheni noin 400 henkilöllä, katosi myös kunnan rahoituksesta vastaavan suuruinen siivu. Jos kunnan palvelut ja toiminta tuotetaan vuonna 2024 vastaavasti kuin tänä vuonna, johtaa palkkakustannusten nousu, palveluissa ja materiaaleissa koettu inflaatio sekä kunnan vero- ja valtionosuustulojen muutos lähes 2 miljoonaa euroa alijäämäiseen talousarvioon.
Lapinlahden kunnan talousarvio vuodelle 2024 joudutaan valmistelemaan pääosin perustuen vuoden 2023 talousarvioon, ja toiminnan tehostaminen ilman rakenteellisia muutoksia ei ole riittävässä määrin mahdollista. Jos vuoden 2023 talousarviokirjassa kunnanjohtajan katsauksessa on mainittu, että "Ennakoitu talouskasvun heikkeneminen sekä hyvinvointialueiden perustamiseen liittyvä valtionosuusuudistus aiheuttavat painetta talouden tasapainottamiseen vuodesta 2023 eteenpäin. Tämä tarkoittaa sitä, että mm. palveluverkko tulee käydä perusteellisesti läpi jo tulevan vuoden aikana. Myös velkaantumisen hallinnan merkitys korostuu entisestään korkojen noustessa."
Lapinlahden kunnassa talouden tasapainottamissuunnitelman laatimiselle on ilmeinen tarve, sillä kuntalain (410/2015) 110 § 3 momentin mukaan taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Myös tällä hetkellä kunnan taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien.
Talouden tasapainottamissuunnitelman laatiminen
Lapinlahden kunnan talousarvio ja toimintasuunnitelma vuodelle 2024 joudutaan valmistelemaan pääosin perustuen vuoden 2023 talousarvioon, palveluihin ja toimintaan. Toiminnan tehostaminen ilman rakenteellisia muutoksia niin, että taloussuunnitelmasta tulee kuntalain mukainen, ei ole riittävässä määrin mahdollista. Mahdolliset rakenteelliset muutokset ovat arvovalintoja, jotka on tehtävä huolellisesti harkiten, eikä niiden kiirehtiminen kokonaisuudessaan vuoden 2024 talousarvioon ole mielekästä.
Talouden tasapainottamissuunnitelma pitää sisällään mm. kaikkien osastojen palveluverkko- ja organisaatioselvityksen, kiinteistöstrategian päivityksen, kunnan tytäryhtiörakenteen selvittämisen, tulopohjan laajentamisen ja verotulojen tarkistukset.
Kunnan hankintapolitiikan mukaisesti on mahdollisuus käyttää ostopalveluna asiantuntija-apua tasapainotussuunnitelman tai sen osan laadinnassa.
Tasapainotussuunnitelma on tarkoituksenmukaista tehdä nimetyn luottamushenkilöistä, kunnanjohtajasta ja osastojen johtajista ja tarvittaessa kutsuttavista asiantuntijoista koostuvan tasapainottamisohjausryhmän toimesta. Tasapainotussuunnitelma tehdään työnantajan ja henkilöstön välisessä yhteistoiminnassa. Suunnitelman tavoite talouden osalta on tuottavuuden parantaminen palveluverkkoa, rakenteita, toimintatapoja ja tulopohjaa kehittämällä ja menokehitystä leikkaamalla siten, että käyttötalous saadaan vakiinnutettua kuntalain mukaiselle kestävälle pohjalle mahdollisimman nopeasti.
Tasapainotussuunnitelma on niin laaja yhtenäinen kokonaisuus, että työlle on varattava riittävästi aikaa. On tarkoituksenmukaista, että suunnitelma valmistuu syksyllä 2024 ennen vuoden 2025 talousarvion valmistelua. Tasapainotussuunnitelman valmistelu organisoidaan ja käynnistetään välittömästi.
Tasapainotussuunnitelma tehdään kaksiosaisena. Välittömät toimenpiteet, kuten maksujen ja taksojen tarkistukset, veroprosenttien tarkistukset ja ne käyttötalouden ja investointien karsinnat, jotka on mahdollista tehdä jo vuoden 2024 talousarviossa, tehdään osana vuoden 2024 talousarviota ja toimintasuunnitelmaa. Lopullinen tasapainottamissuunnitelma sisältäen mm. palveluverkkoselvityksen käsitellään yhtenä kokonaisuutena, johon vuosien 2025-2026 talousarvioesitykset perustuvat. Tasapainottamissuunnitelmaan sisältyviä yksittäisiä toimenpiteitä ei enää erikseen käsitellä esim. lautakunnissa, vaan toimivaltaiset elimet vastaavat suunnitelman täytäntöönpanosta.
Talouden tasapainottamissuunnitelman tekemiseen osallistetaan luottamushenkilöitä, kuntalaisia, kunnan henkilökuntaa ja kunnan alueella toimivia yhdistyksiä ja yrityksiä mm. kuntalais- ja henkilökuntakyselyillä ja kuulemistilaisuuksilla sekä valtuustoseminaareilla.
Esittelijä Kunnanjohtaja
Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää
1. aloittaa kuntalain vaatimusten mukaisesti talouden tasapainotussuunnitelmatyön sisältäen palveluverkko- ja organisaatioselvityksen, kiinteistöstrategian päivityksen, kunnan tytäryhtiörakenteen selvittämisen, tulopohjan laajentamisen ja verotulojen tarkistukset
2. asettaa talouden tasapainottamisohjausryhmän, johon kuuluvat palvelussuhteisista kunnanjohtaja, tarvittaessa kutsuttavat osastojen johtajat ja asiantuntijat, henkilökunnan edustaja, ja luottamushenkilöistä kunnanhallituksen puheenjohtaja, valtuuston puheenjohtaja, ja valtuustoryhmien puheenjohtajat. Ohjausryhmän puheenjohtajana toimii kunannhallituksen puheenjohtaja, valmistelu- ja esittelyvastuu on kunnanjohtajalla ja hallintojohtaja toimii muistion laatijana
3. asettaa talouden tasapainottamisohjausryhmän tehtäväksi ja ohjeistukseksi
- muodostaa yleiskuva ja määritellä talouden tasapainottamisen reunaehdot,
- koordinoida ja ohjata ohjausryhmän ja osastojen välistä työskentelyä,
- kutsua osastojen johtajat ja asiantuntijat ohjausryhmän kuultavaksi ja
esittelemään osastoltaan valmistelemaansa tasapainotussuunnitelmaa tai sen
osia kuten palveluverkkoselvitystä,
- koota osastojen esitykset ja selvitykset kunnanhallitukselle ja valtuustolle
yhtenä pakettina käsiteltäväksi tasapainotussuunnitelmaksi elokuun 2024
loppuun mennessä,
- ohjausryhmälle annetaan oikeus antaa velvoittavia määräyksiä kunnan
toiminnasta talouden tasapainottamiseksi tasapainotustyön kuluessa.
4. talouden tasapainottamisohjausryhmän toimikauden kestävän vuoden 2024 loppuun.
Päätös Kunnanhallitus päätti
1. aloittaa kuntalain vaatimusten mukaisesti talouden tasapainotussuunnitelmatyön sisältäen palveluverkko- ja organisaatioselvityksen, kiinteistöstrategian päivityksen, kunnan tytäryhtiörakenteen selvittämisen, tulopohjan laajentamisen ja verotulojen tarkistukset
2. asettaa talouden tasapainottamisohjausryhmän, johon kuuluvat palvelussuhteisista kunnanjohtaja, tarvittaessa kutsuttavat osastojen johtajat ja asiantuntijat, henkilökunnan edustaja, ja luottamushenkilöistä kunnanhallituksen puheenjohtaja, valtuuston puheenjohtaja, ja valtuustoryhmien puheenjohtajat. Ohjausryhmän puheenjohtajana toimii kunannhallituksen puheenjohtaja, valmistelu- ja esittelyvastuu on kunnanjohtajalla ja hallintojohtaja toimii muistion laatijana
3. asettaa talouden tasapainottamisohjausryhmän tehtäväksi ja ohjeistukseksi
- muodostaa yleiskuva ja määritellä talouden tasapainottamisen reunaehdot,
- koordinoida ja ohjata ohjausryhmän ja osastojen välistä työskentelyä,
- kutsua osastojen johtajat ja asiantuntijat ohjausryhmän kuultavaksi ja
esittelemään osastoltaan valmistelemaansa tasapainotussuunnitelmaa tai sen
osia kuten palveluverkkoselvitystä,
- koota osastojen esitykset ja selvitykset kunnanhallitukselle ja valtuustolle
yhtenä pakettina käsiteltäväksi tasapainotussuunnitelmaksi elokuun 2024
loppuun mennessä,
- ohjausryhmälle annetaan oikeus antaa velvoittavia määräyksiä kunnan
toiminnasta talouden tasapainottamiseksi tasapainotustyön kuluessa.
4. talouden tasapainottamisohjausryhmän toimikauden kestävän vuoden 2024 loppuun.
Kunnanhallitus 02.09.2024 § 142
Valmistelija kunnanjohtaja Henri Ruotsalainen, 040 488 3011, henri.ruotsalainen@lapinlahti.fi
Lapinlahden kunnan talouden tasapainottamissuunnitelma on valmistumassa. Talouden tasapainottamisohjausryhmä on kunnanhallituksen alaisuudessa laatinut esitykset ja selvitykset kunnan talouden tasapainottamiseksi yhteensä noin 3,9 miljoonalla eurolla. Suunnitelmaluonnos vuosille 2024-2026 sisältää muutoksia organisaatioon, palveluverkkoon ja toimintatapoihin. Tasapainottamis-suunnitelmalla haetaan sekä tulonlisäyksiä että menonleikkauksia. Tasapainotussuunnitelmaluonnoksen mukaan henkilöstön vähennystarve on enintään 30 henkilötyövuotta. Talouden tasapainottamissuunnitelma kattaa vuodet 2024-2026, mutta keinojen vaikuttavuus jatkuu näiden vuosien jälkeenkin. Tasapainotussuunnitelma esitetään kunnanhallitukselle ja valtuustolle yhtenä pakettina käsiteltäväksi.
Talouden tasapainottamissuunnitelmaa käsitellään yhteistoimintamenettelyssä henkilöstön kanssa. Yhteistoimintalain mukaan yhteistoimintaneuvottelut on käytävä, koska tasapainottamissuunnitelmaluonnos pitää sisällään uudelleenorganisointia ja toiminnan tehostamista, jotka voivat johtaa yhden tai useamman työntekijän irtisanomiseen. Työnantajan harkitsema henkilöstön vähennys kohdistuu yli kymmeneen työntekijään, jolloin neuvotteluja on käytävä 6 viikkoa. Myös nykyinen sivistysosasto jakautuisi suunnitelman mukaan kahtia sivistyspalveluihin ja hyvinvointipalveluihin.
Talouden tasapainottamissuunnitelma pitää sisällään menonleikkauksia yhteensä noin 1 800 000 euroa. Menonleikkausiin on sisällytetty valtuuston jo päättämät Martikkalan ja Paloisten koulujen lakkautukset. Säästöjä haetaan muun muassa tukityöllistämisestä luopumisella, nuorten työpajatoiminnan ulkoistamisella, avustuksia leikkaamalla ja erilaisia sopimuksia päättämällä. Perusopetuksessa linjataan koulujen opettajamäärä suhteessa oppilaisiin ja asetetaan myös oppilasmäärän kynnysarvot, milloin aloitetaan koulun lakkautusselvitys. Lisäksi varhaiskasvatusta tiivistetään ja kansalaisopiston palveluja karsitaan. Kokonaisuudessaan kunnan omistamien tilojen käyttöä tehostetaan ja tarpeettomista tiloista luovutaan.
Talouden tasapainottamissuunnitelma pitää sisällään tulonlisäyksiä yhteensä noin 2 100 000 euroa. Tulonlisäyksiin on huomioitu valtuuston päättämä veronkorotus vuodelle 2024. Sen lisäksi suunnitelmakaudella on tarve noin 500 000 euron verotulon lisäykselle, joka voi tulla tuuli- tai aurinkovoimakiinteistöverotulolla tai kunnallisveron korotuksella. Lisätuloja haetaan myös muun muassa kunnan tytäryhtiöiden pääomalainan korkojen nostosta.
Lapinlahden kunnan talousarvio vuodelle 2025 valmistellaan tasapainottamissuunnitelman mukaisesti. Vaikka vuoden 2025 talousarvioraami on vielä alijäämäinen lähes 700 000 euroa, on taloussuunnitelma 2025-2027 kokonaisuudessaan tasapainossa ja ylijäämäinen, koska vuodet 2026 ja 2027 ovat ylijäämäisiä.
Yhteistoimintamenettelyn aikana tasapainottamissuunnitelman viimeistelyyn osallistetaan kuntalaisia ja kunnan henkilökuntaa muun muassa sähköisellä kuntalaiskyselyllä.
Talouden tasapainotussuunnitelma ja sen liitteet esityslistan liitteenä.
Esittelijä Kunnanjohtaja
Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää
aloittaa talouden tasapainottamissuunnitelman käsittelyn yhteistoimintamenettelyssä henkilöstön kanssa, ja
aloittaa yhteistoimintalain mukaiset yhteistoimintaneuvottelut.
Päätös Kunnanhallitus päätti
aloittaa talouden tasapainottamissuunnitelman käsittelyn yhteistoimintamenettelyssä henkilöstön kanssa, ja
aloittaa yhteistoimintalain mukaiset yhteistoimintaneuvottelut.
Kunnanhallitus 04.11.2024 § 191
309/02.02.00/2023
Valmistelija kunnanjohtaja Henri Ruotsalainen, 040 488 3011, henri.ruotsalainen@lapinlahti.fi
Lapinlahden kunnanhallitus päätti 02.09.2024 § 142 aloittaa talouden tasapainottamissuunnitelman käsittelyn yhteistoimintamenettelyssä henkilöstön kanssa kunnan talouden tasapainottamiseksi. Samalla kunnanhallitus päätti aloittaa yhteistoimintaneuvottelut.
Tasapainotussuunnitelmaluonnoksen mukaan henkilöstön vähennystarve oli enintään 30 henkilötyövuotta. Talouden tasapainottamissuunnitelma kattaa vuodet 2024-2026. Henkilöstövähennykset toteutetaan ensisijaisesti hyödyntämällä eläke- ja muuta poistumaa mahdollisimman täysimääräisesti ja vähentämällä määräaikaista henkilöstöä. Talouden tasapainottamissuunnitelma pitää sisällään menonleikkauksia yhteensä noin 1 800 000 euroa ja tulonlisäyksiä yhteensä noin 2 100 000 euroa, jolloin talouden tasapainottamisen yhteisvaikutus on noin 3,9 miljoonaa euroa.
Yhteistoimintaneuvotteluihin osallistuivat pääluottamushenkilöt Minna Korhonen, Jhl ry, Leena Paldanius, Juko ry, Kirsi Rovio, KoHo ry/Super ry, Mikko Riekki, Juko ry/Ktn ry, Katri Salmela, Jyty ry ja työsuojeluvaltuutettu Aki Rossi, sekä työnantajan edustajina Henri Ruotsalainen, Ulla Nikulainen, Rami Linna ja Sinikka Kervinen.
Nauvotteluissa käytiin mm. läpi kunnanhallituksen 2.9.2024 käsittelemä talouden tasapainottamisohjelma ja sen sisältävät toimenpiteet tasapainon saavuttamiseksi. Tasapainottamisohjelmaan on tullut vain pieniä muutosehdotuksia YT-neuvottelujakson aikana.
Neuvottelujen aikana henkilöstön vähennystarve on täsmentynyt ollen 28 henkilötyövuotta. Henkilöstövähennykset toteutetaan ensisijaisesti hyödyntämällä eläke- ja muuta poistumaa mahdollisimman täysimääräisesti ja vähentämällä määräaikaista henkilöstöä, mutta myös vakituisessa palvelussuhteessa olevaa henkilökuntaa joudutaan vähentämään 4 henkilötyövuotta. Säästö henkilöstömenoissa toteutuu täysimääräisesti vuoden 2026 jälkeen ollen noin 1,6 miljoonaa euroa vuodessa. Talouden tasapainottamissuunnitelman menonleikkauksista (1,8 miljoonaa euroa) suurin osa on säästöjä henkilöstömenoissa.
Lapinlahden kunnan talousarvio vuodelle 2025 ja taloussuunnitelma vuosille 2026-2027 valmistellaan tasapainottamissuunnitelman mukaisesti. Vaikka vuoden 2025 talousarvioraami on vielä alijäämäinen, taloussuunnitelma 2025-2027 on kokonaisuudessaan tasapainossa ja ylijäämäinen, koska vuodet 2026 ja 2027 ovat ylijäämäisiä.
Talouden tasapainotussuunnitelma ja sen liitteet sekä YT-menettelyn yhteydessä laadittu työllistämistä edistävä suunnitelma ovat esityslistan liitteenä. Yhteistoimintaneuvottelujen pöytäkirjat liitteineen sekä vaikuttamistoimielimien lausunnot ja kuntalais- ja henkilökuntakyselyn tulokset talouden tasapainottamisohjelmaan ovat oheismateriaalina luottamushenkilöiden verkkopalvelussa.
Esittelijä Kunnanjohtaja
Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää
todeta talouden tasapainotussuunnitelman käsitellyksi yhteistoimintamenettelyssä henkilöstön kanssa ja päättää yhteistoimintaneuvottelut ja hyväksyy neuvottelutuloksen, sekä
kunnanhallitus ehdottaa, että valtuusto päättää
hyväksyä talouden tasapainottamissuunnitelman vuosille 2024-2026.
Päätös Kunnanhallitus päätti
odottaa yhteistyötoimikunnan 5.11.2024 käsittelyn ja vahvistaa sen jälkeen sähköpostikokouksessa 5.11.2024 talouden tasapainotussuunnitelman käsitellyksi yhteistoimintamenettelyssä henkilöstön kanssa ja päättää yhteistoimintaneuvottelut ja hyväksyy neuvottelutuloksen, sekä
kunnanhallitus ehdottaa, että valtuusto päättää
hyväksyä talouden tasapainottamissuunnitelman vuosille 2024-2026.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |