Dynasty tietopalvelu Haku RSS Lapinlahden kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynasty.lapinlahti.fi:443/Internet/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynasty.lapinlahti.fi:443/Internet/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 11.08.2025/Pykälä 168


 

Lausunto Ylä-Savon kuntien talous- ja henkilöstöpalvelujen organisoinnista

 

Kunnanhallitus 11.08.2025 § 168  

248/00.04.01/2025  

 

 

Valmistelija hallintojohtaja Ulla Nikulainen, 040 488 3211, ulla.nikulainen@lapinlahti.fi

 

Ylä-Savon kuntien pyöreä pöytä on yhteistyöfoorumi, jossa alueen kunnat kokoontuvat keskustelemaan yhteisistä asioista ja kehittämään seudullista yhteistyötä. Pyöreässä pöydässä on selvitetty vuoden 2024 aikana kuntien erilaisia yhteistyömahdollisuuksia.

 

Tavoitteena selvityksessä on ollut löytää kuntien toiminnoista osa-alueita, joissa yhteistyötä tiivistämällä olisi mahdollista saavuttaa tehokkaampia  työskentelytapoja ja voimakkaampaa alueellista kehittymistä.

 

Pyöreän pöydän toimeksiannosta toteutettiin kuntien yhteistyömahdollisuuksia koskeva kysely, joka lähetettiin Iisalmen ja Kiuruveden kaupungeille sekä Keiteleen, Lapinlahden, Pielaveden, Rautavaaran, Sonkajärven ja Vieremän kunnille. Kyselyn perusteella kävi ilmi, että kunnat ovat kiinnostuneita selvittämään taloushallinnon yhteistyömahdollisuuksia.

 

Taloushallinnon yhteistyömahdollisuuksien selvittämiseksi Ylä-Savon kuntien talous- ja henkilöstöhallinnosta vastaavat viranhaltijat kokoontuivat yhteen ja kävivät keskustelua erilaisista yhteistyömahdollisuuksista.

 

Tahtotilana on turvata osaavan, ammattitaitoisen ja sitoutuneen työvoiman saatavuus alueella sekä varautua mahdollisiin häiriöitilanteisiin. Jatkuvuus kriittisissä talous- ja henkilöstöhallinnon toiminnoissa on tärkeää, jonka parempi turvaaminen yhdessä olisi mahdollisista. Taloushallinnon yhteistyön kehittämisen lisäksi keskusteluissa nousi esille tarve selvittää palvelujen järjestämisvaihtoehtoja myös henkilöstöhallinnon palvelujen osalta.

 

Yhteisten tapaamisten ja keskustelun pohjalta Iisalmi, Kiuruvesi, Lapinlahti, Pielavesi, Sonkajärvi, Vieremä ja Rautavaara päättivät tehdä talous- ja henkilöstöhallinnon palvelujen järjestämiseen liittyvän selvityksen. Selvityksessä oli mukana myös kuntien omistama ja kunnille ICT-palveluja tuottava Savon ICT -Palvelut Oy.

 

Selvityksessä on tarkasteltu talous- ja henkilöstöhallinnon palvelujen nykytilaa sekä vaihtoehtoja yhteistyön tiivistämiseksi. Selvityksen on toteuttanut opinnäytetyönä kuntien toimeksiannosta Jyväskylän ammattikorkeakoulun tradenomiopiskelija, Iisalmen kaupungilta opintovapaalla oleva talouspäällikkö Tarja Säisä. Selvitys on valmistunut huhtikuussa 2025.

 

Talous- ja henkilöstöpalvelujen järjestämisvaihtoehtoja on useita. Palvelut voidaan tuottaa omana toimintana, ulkoistettuna palveluna tai hoitaa palveluja kuntalain mahdollistamien yhteistoimintavaihtoehtojen eli vastuukuntamallin tai kuntayhtymän kautta.

 

Selvityksessä on tarkasteltu talous- ja henkilöstöpalvelujen järjestämisvaihtoehtoja laaja-alaisesti. Selvityksessä nousi esiin kolme mahdollista etenemispolkua, joita ovat nykyisen Ylä-Savon Kymppi - yhteistyön tiivistäminen, vastuukuntamalli ja sidosyksikköratkaisu. Lisäksi selvityksessä tuodaan esille erilaisia kehittämisehdotuksia talous- ja henkilöstöpalvelujen järjestämiseksi.

 

Ylä-Savon kuntien pyöreä pöytä on käsitellyt selvityksen kokouksessaan 21.5. ja päättänyt pyytää siitä lausunnot Ylä-Savon kuntien kunnan-/kaupunginhallituksilta 31.8.2025 mennessä.

 

Esittelijä Kunnanjohtaja

 

Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää

todeta, että Lapinlahden  kunta on halukas jatkamaan yhteistyömahdollisuuksien osalta syventämis- ja kokeiluvaiheeseen.

Esitetyistä vaihtoehdoista sidosyksikköyhteistyö (vaihtoehto 3) olisi sopivin, koska kunta on ulkoistanut TAHA-palvelunsa eikä kunnalla ole päätoimista henkilöstöä TAHA-palveluissa.

Myös vastuukuntamalli (vaihtoehto 2) on Lapinlahden kunnalle sopiva, ja Lapinlahti pitää Iisalmen kaupunkia parhaana tosiasiallisena vaihtoehtona vastuukunnaksi.

Lapinlahden kunta on valmis osallistumaan myös raportissa esitetyn mallin 1 selvittämiseen mutta tiedostaa sen, että kunnalla ei ole tällä hetkellä palkattua TAHE-henkilöstöä eikä ohjelmistoa, joten käytännössä malli 1 ei ole Lapinlahdelle toimiva.

Lapinlahden kunta yhtyy Vieremän kunnan esitykseen yhteistyökokeilusta kiinnostuneiden kuntien yhteisen talous- ja henkilöstöhallinnon kehittämisryhmän perustamisesta.

Mikäli ko. ryhmä perustetaan, nimeää Lapinlahden kunta ryhmään edustajakseen hallintojohtajan.

 

Päätös Kunnanhallitus päätti

todeta, että Lapinlahden  kunta on halukas jatkamaan yhteistyömahdollisuuksien osalta syventämis- ja kokeiluvaiheeseen.

Esitetyistä vaihtoehdoista sidosyksikköyhteistyö (vaihtoehto 3) olisi sopivin, koska kunta on ulkoistanut TAHA-palvelunsa eikä kunnalla ole päätoimista henkilöstöä TAHA-palveluissa.

Myös vastuukuntamalli (vaihtoehto 2) on Lapinlahden kunnalle sopiva, ja Lapinlahti pitää Iisalmen kaupunkia parhaana tosiasiallisena vaihtoehtona vastuukunnaksi.

Lapinlahden kunta on valmis osallistumaan myös raportissa esitetyn mallin 1 selvittämiseen mutta tiedostaa sen, että kunnalla ei ole tällä hetkellä palkattua TAHE-henkilöstöä eikä ohjelmistoa, joten käytännössä malli 1 ei ole Lapinlahdelle toimiva.

Lapinlahden kunta yhtyy Vieremän kunnan esitykseen yhteistyökokeilusta kiinnostuneiden kuntien yhteisen talous- ja henkilöstöhallinnon kehittämisryhmän perustamisesta.

Mikäli ko. ryhmä perustetaan, nimeää Lapinlahden kunta ryhmään edustajakseen hallintojohtajan.