RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynasty.lapinlahti.fi:443/Internet/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynasty.lapinlahti.fi:443/Internet/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kunnanhallitus
Pöytäkirja 01.09.2025/Pykälä 182
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |
Kuopion työllisyysalueen kustannusten jakomalli 2026
Kunnanhallitus 01.09.2025 § 182
337/00.04.00/2025
Valmistelija hallintojohtaja Ulla Nikulainen, 040 488 3211, ulla.nikulainen@lapinlahti.fi
Työvoimapalvelut siirtyivät kunnille ja niiden muodostamille työllisyysalueille 1.1.2025. Lapinlahden valtuusto hyväksyi 16.10.2023 § 37 Kuopion työllisyysalueen yhteistoimintasopimuksen ja palveluiden järjestämissuunnitelman.
Työllisyysalueen kuntien hyväksymässä yhteistoimintasopimuksessa on määritelty malli, jolla työllisyysalueen toiminnasta aiheutuvat kustannukset jaetaan alueen kuntien kesken.
Työllisyysalueen kustannukset jaetaan kuntien välillä seuraavasti:
1. Palkkatuen, starttirahan ja kotoutumiskoulutusten kustannukset laskutetaan kunnilta toteutuneiden kustannusten mukaisesti. Laskutuksen perusteena on ko. asiaan liittyvän henkilöasiakkaan kotikunta.
2. Muut kustannukset, kuten työllisyysalueen toimintakustannukset sekä valmennusten, asiantuntija-arviointien ja työvoimakoulutusten kustannukset pois lukien kotoutumiskoulutusten kustannukset jaetaan kuntien kesken niin, että 50 % kustannuksista jaetaan työikäisen väestön ja 50 % laajan työttömyyden mukaan.
Työikäisen väestön määrä ja laaja työttömyys -laskutuskriteerit muodostetaan edellisen vuoden viimeisen päivän tilastojen mukaan. Yhteistoimintasopimuksen mukaan edellä kuvattua kustannusjakomallia käytettään työllisyysalueen kustannusten jakamisessa ensimmäiset kolme vuotta. Yhteinen toimielin seuraa ja arvioi kustannusjakomallin toimivuutta ja tekee esityksen työllisyysalueen kunnille kustannusjakomallin kehittämiseksi vuodelle 2028.
Työvoimapalveluiden käynnistämisen ja seurannan rakentamisen yhteydessä on noussut esiin, että sopimuksessa päätetty kustannusjakomalli on kankea ja keskeneräinen. Haasteena on erityisesti se, että osa ostopalveluista laskutetaan kunnilta prosenttiperusteisesti ja osa aiheuttamisperusteen mukaan. Tämä vaikeuttaa ostopalvelujen kokonaisvaltaista koordinaatiota, kuntakohtaisten palveluiden painopisteiden toteuttamista ja alueen kuntien mahdollisuutta seurata rahoituksen kohdentumista palveluittain oman kuntansa osalta.
Työllisyysaluejaosto on hyväksynyt osaltaan 10.4.2025 § 11, että työllisyysalueen kustannusten laskutusperusteita muutetaan vuodelle 2026 niin, että aiheuttamisperusteisesti palveluun osallistuvan henkilöasiakkaan kotikunnan mukaan laskutetaan palkkatuki ja yli 55-vuotiaiden työllistämistuki, starttiraha, kaikki tuet, korvaukset ja avustukset sekä ostopalveluina hankittavat kotoutumiskoulutukset ja omakielinen yhteiskuntaorientaatio, työvoimakoulutukset, yhteishankintakoulutukset, valmennus- ja ohjauspalvelu, asiantuntija-arvioinnit ja muut mahdolliset asiakaspalvelut.
Yhteisesti katettaviksi kustannuksiksi jäävät työllisyysalueen henkilöstökulut ja toimintakulut. Nämä kulut jaetaan sopimuksessa sovitusti prosenttiperusteisesti. Vuoden 2025 talousarvioon verrattuna noin 3,3 miljoonaa euroa siirtyisi yhteisesti jaettavista kustannuksista aiheuttamisperusteisesti laskutettaviksi kustannuksiksi. Työllisyysaluejaosto esittää, että työllisyysalueen kunnat hyväksyvät esitetyn työllisyysalueen kustannusten jakomallin muutoksen vuodelle 2026.
Esittelijä Kunnanjohtaja
Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää
hyväksyä osaltaan Kuopion työllisyysaluejaoston esittämän muutoksen työllisyysalueen kustannusten jakomalliin vuodelle 2026.
Päätös Kunnanhallitus päätti
hyväksyä osaltaan Kuopion työllisyysaluejaoston esittämän muutoksen työllisyysalueen kustannusten jakomalliin vuodelle 2026.
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |