RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynasty.lapinlahti.fi:443/Internet/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynasty.lapinlahti.fi:443/Internet/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Tekninen lautakunta
Pöytäkirja 05.11.2025/Pykälä 73
| Edellinen asia | Seuraava asia |
Lausunto Ylä-Savon jätehuoltolautakunnan jätetaksaluonnoksesta
Tekninen lautakunta 05.11.2025 § 73
404/02.05.00.00/2025
Valmistelija Tekninen johtaja Rami Linna, 040 488 3701, rami.linna@lapinlahti.fi
Ylä-Savon jätehuoltolautakunta on käsitellyt kokouksessaan 2.10.2025 § 23 Ylä-Savon jätetaksan luonnosta. Luonnos on asetettu nähtäville 3.10 - 4.11.2025 väliseksi ajaksi. Jätelain 79 §:n mukaan jätemaksun perusteista määrätään kunnan hyväksymässä jätetaksassa. Jätehuoltolautakunta päättää taksan hyväksymisestä nähtävillä olon jälkeen.
Jätetaksaan ehdotetaan korotuksia 1.1.2026 alkaen yleisen indeksitarkistuksen vuoksi. Korotusesitysten myötä kotitalouden jätemaksu nousisi noin 5 %. Lisäksi kunnan järjestämän jätteiden kuljetusten osalta kuljetusmaksuja esitetään tarkisteltavaksi.
Kunnallinen jätehuolto on rahoitettava jätelain 78 §:n perusteella kokonaan
palveluista perittävillä maksuilla eli verovaroja ei voi palvelujen toteuttamiseen
käyttää. Jätelaissa on säädetty myös aiheuttamisperiaatteesta (20 §), jonka
mukaan jätteen tuottaja tai haltija vastaa jätehuollon kustannuksista. Nämä
säännökset edellyttävät jätetaksan kustannusvastaavuutta. Jätemaksuilla
katetaankin kaikki kunnallisen jäteyhtiön, Ylä-Savon jätehuollon, järjestämät
lakisääteiset jätehuoltopalvelut, kuten jätteiden keräys, kuljetus ja käsittely,
viestintä ja palveluneuvonta sekä jätehuollon kehittäminen ja investoinnit.
Myös lakisääteisten jätehuollon viranomaistehtävien hoitaminen eli
jätehuoltolautakunnan kustannukset katetaan jätemaksuilla.
Muutokset aiemmin hyväksyttyyn jätetaksaan
Sekajäte energiaksi
Sekajäte, energiaksi vastaanottohintaan esitetään noin 5,36 %:n korotusta 1.1.2026 alkaen. Korotuksen myötä sekajäte, energiaksi vastaanottohinta nousee hinnasta 280,00 €/tn hintaan 295,00 €/tn (alv. 0 %). Korotuksen myötä sekajäteastian tyhjennyksen astiakohtainen jätemaksu nousee jäteastian koosta (120-660 litraa) riippuen noin 0,27-1,12 euroa/tyhjennys (alv. 25,5 %).
Pakkausjätteet ja pienmetalli
Pakkausjätteiden kiinteistöittäinen erilliskeräys kotitalouksista hoidetaan jätelain mukaisesti yhteistoiminnassa kuntien ja pakkausten tuottajien kesken. Yhteistoiminta tarkoittaa käytännössä sitä, että kunnallinen jäteyhtiö huolehtii pakkausjätteiden keräyksestä ja kuljetuksesta kiinteistöiltä, kun taas
pakkaustuottajat huolehtivat pakkausjätteiden käsittelystä.
Pakkausjätteiden eli kartonki-, muovi- ja lasipakkausten sekä pienmetallin kuljetusosaan esitetään noin 3,87-4,01 % korotuksia kustannusindeksiin perustuen sekä kuljetusosuuteen sisällytettyihin jäteastiapesuihin perustuen.
Asuinkiinteistöjen pakkausjätteiden tyhjennyshintaan vaikuttaa pakkausten tuottajayhteisöjen pakkausmateriaaleittain maksamat korvaukset, jotka on huomioitu täysimääräisesti jätemaksuissa. Koska pakkausten tuottajayhteisöjen korvaukset kohdistetaan ainoastaan asuinkiinteistöille, muille jätelain 32
§, 32 a § ja 33 §:n soveltamisalan piiriin kuuluville kiinteistöille on taksassa erillinen tyhjennyshinta.
Muut vastaanotettavat jätejakeet
Luonnoksessa esitetään lisäksi kustannusindeksiin perustuvia korotuksia myös eräiden vastaanotettavien jätejakeiden vastaanottohintoihin.
Lisäpalvelujen maksut
Taksassa on määritelty erilliset maksut asiakkaiden tilaamille jätehuollon lisäpalveluille. Lisäpalvelumaksuja määräytyy asiakkaille myös tilanteissa, joissa jäteastian tyhjennyksestä aiheutuu kunnalliselle jäteyhtiölle normaalia poikkeavia kustannuksia esimerkiksi keräyspaikan olosuhteiden vuoksi. Lisäpalvelujen hintoja esitetään tarkistettavaksi kustannusvastaavasti. Maksu jäteastioiden
sisäpintojen pesusta on poistettu, sillä pesu on sisällytetty jäteastioide tyhjennysten kuljetusosuuteen.
Biojätteet
Biojätteiden maksua ei tarvitse korottaa, sillä biojätekeräykseen liittyneiden kiinteistöjen määrä on lisääntynyt, jolloin yksikkökustannus laskee, joten biojäteastioiden pesujen osuus ei nosta biojätemaksuja.
Jätehuollon kustannukset ovat nousseet isohkoin harppauksin viime vuosina ja nousupainetta lienee merkittävissä määrin jatkossakin. Yrityksen toiminta-alueen pienuus ja väestön väheneminen aiheuttavat ongelman kustannuksien kattamisen rakenteessa. Erilaisten vaatimusten täyttämiseksi tarvittaneen rahoitusta myös tuleviin investointeihin varautumista Ylä-Savon Jätehuollon alueella. Huomion arvoista on, että indeksit eivät viimeisen vuoden aikana ole nousseet 5 % luokkaa, vaikka hintojen nostoa sillä perusteellaankin.
Ylä-Savon jätehuoltolautakunta toimii Iisalmen kaupungin alla ja jätehuollon palveluita tuottaa Ylä-Savon Jätehuolto Oy. Näissä on mukana kaikkiaan seitsemän kuntaa. Korotuksiin liittyvässä vaikutusten arvioinnissa asiaa on ilmeisen selvästi katsottu kovin Iisalmi lähtöisesti.
Esittelijä Tekninen johtaja
Päätösehdotus Tekninen lautakunta toteaa, että Lapinlahden kunnalla ei ole huomautettavaa jätetaksaluonnoksesta. Todetaan myös, että jatkuvaan merkittävään kustannusten kasvuun tulee kiinnittää huomiota ja etsiä ratkaisuja kustannusten hillitsemiseksi. Kustannusten kasvu pitkällä tähtäimellä ei ole hyväksyttävää.
Päätös Tekninen lautakunta totesi, että Lapinlahden kunnalla ei ole huomautettavaa jätetaksaluonnoksesta. Totesi myös, että jatkuvaan merkittävään kustannusten kasvuun tulee kiinnittää huomiota ja etsiä ratkaisuja kustannusten hillitsemiseksi. Kustannusten kasvu pitkällä tähtäimellä ei ole hyväksyttävää.
| Edellinen asia | Seuraava asia |