Dynasty tietopalvelu Haku RSS Lapinlahden kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynasty.lapinlahti.fi:443/Internet/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynasty.lapinlahti.fi:443/Internet/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Sivistyslautakunta
Pöytäkirja 21.03.2023/Pykälä 22


 

Lukion opetussuunnitelman päivitys

 

Sivistyslautakunta 21.03.2023 § 22  

302/12.00.01.00/2021  

 

 

Valmistelija Lukion rehtori Sinikka Kervinen, sinikka.kervinen@lapinlahti.fi, p. 040 488 32 21

 

Palvelulautakunta on hyväksynyt lukion uuden opetussuunnitelman 22.6.2021 90§. Lisäksi palvelulautakunta on käsitellyt lukion opetussuunnitelman tarkennuksia ja täydennyksiä myös kokouksissaan 26.10.2021, 27.4.2022, 17.8.2022 ja 21.11.2022. Lukion opetussuunnitelmaa on tarkastettu ja täydennetty paikallisten kirjausten osalta.   

 

Esittelijä Sivistysjohtaja

 

Päätösehdotus Sivistyslautakunta päättää päivittää lukion opetussuunnitelmaa seuraavin muutoksin: 

1.Luvussa 3.5 Kodin ja oppilaitoksen yhteistyö "Huoltajille suunniteltuja ns. kotiväeniltoja on seuraavasti: Lukioon hakevat: perehtyminen lukiossa opiskeluun ja lukujärjestyksen tekeminen
Ensimmäinen vuositaso: tutustuminen lukion oppiaineisiin ja toimintatapoihin
Toinen vuositaso: yo-kirjoitukset ja täysi-ikäisyyden mukanaan tuomat muutokset lukiossa opiskelevan nuoren elämään
Kolmas vuositaso: abivuoden eteneminen ja jatko-opintoihin hakeutuminen."
muutetaan muotoon 'Huoltajille järjestetään kotiväeniltoja lukio-opintojen eri vaiheissa.'

2.  Luvussa 4.2 Erityisopetus ja muu oppimisen tuki poistetaan lause "Tiedonsiirtopalavereissa kysytään opiskelijan perusopetuksen aikaisista tukitoimista."

3. Luvussa 5.2.1 Numeroarvosanat ja suoritusmerkinnät kohta "T-merkintä poistetaan seuraavan jakson alussa, mikäli opiskelija ei ole täydentänyt puutteellista suoritustaan." muutetaan muotoon: 'T merkinnät muutetaan K:si'

4. Äidinkielen opintojaksoilla ÄI6/7 ja ÄI8 tarkennetaan paikallisia lisäyksiä opintojaksoilla luettavista teoksista. 

5. Median lukiodiplomin (MELD5) opintojakson kirjaus arvioinnista "Median lukiodiplomi arvioidaan asteikolla 1-5" muutetaan "Median lukiodiplomi arvioidaan asteikolla 4-10."

6. Historian opintojaksolla HI9 osaamisen arviointi "Opintojakson arviointiperusteet esitellään opintojakson alussa. Opintojaksolla voidaan tehdä kirjallisia ja suullisia tehtäviä, jotka voidaan myös arvioida. Opintojakson aikana voidaan pitää kokeita. Opintojakson arvosana muodostuu arvioitujen kokeiden ja tehtävien, mahdollisten muiden näyttöjen ja opetuksessa osoitetun osaamisen perusteella. Opintojakso arvioidaan arvosanoilla 4-10."muutetaan muotoon: "Opintojakson arviointiperusteet esitellään opintojakson alussa. Osaamisen arviointi perustuu opintojaksolla annettuihin näyttöihin (esim. kirjalliset ja suulliset tehtävät) ja muuhun opetuksessa osoitettuun osaamiseen. Opintojakso arvioidaan suoritusmerkinnällä."

7. Yhteiskuntaopin opintojakso YH5 kohta Osaamisen arviointi "Opintojakson arviointiperusteet esitellään opintojakson alussa. Opintojaksolla voidaan tehdä kirjallisia ja suullisia tehtäviä, jotka voidaan myös arvioida. Opintojakson aikana voidaan pitää kokeita. Opintojakson arvosana muodostuu arvioitujen kokeiden ja tehtävien, mahdollisten muiden näyttöjen ja opetuksessa osoitetun osaamisen perusteella. Opintojakso arvioidaan arvosanoilla 4-10." muotoon: "Opintojakson arviointiperusteet esitellään opintojakson alussa. Osaamisen arviointi perustuu opintojaksolla annettuihin näyttöihin (esim. kirjalliset ja suulliset tehtävät) ja muuhun opetuksessa osoitettuun osaamiseen. Opintojakso arvioidaan suoritusmerkinnällä."

8. LI08 Retkeilykurssi opintojaksolla kohtaan Laaja-alainen osaaminen lisätään: "Hyvinvointiosaaminen, monitieteinen ja luova osaaminen, yhteiskunnallinen osaaminen ja vuorovaikutusosaaminen"

9. Kuvataiteen opintojaksojen muutokset:
'Japanilainen puupiirrostyöpaja' (KUVA15) muutetaan 'Kuvataiteen työpaja', 2op
Tavoitteet: tutustua kuvataiteen erityisalueeseen
käsittelyssä olevan taiteenlajin ilmaisulliset ja teknisten taitojen omaksuminen
Sisältö: valitun taiteenlajin suunnittelu ja teko ja ilmaisukeinoihin tutustumista

'Animaatiotyöpaja' (VISU9) muutetaan nimeltään 'Visuaalisen viestinnän työpaja'
Tavoitteet: tutustua visuaalisen viestinnän työskentelytapoihin
käsittelyssä olevan visuaalisen viestinnän ilmaisulliset ja teknisten taitojen omaksuminen
Sisällöt: visuaalisen viestinnän suunnittelua ja toteutusta

'3D-suunnittelun ja -tulostuksen työpaja' (MUOTO7) muutetaan 'Muotoilun työpaja', 2op
tavoite: tutustua muotoilun perusperiaatteisiin
sisältö: valitun muotoilulajin suunnittelu ja toteutus

10. Muutokset opetussuunnitelman liitteenä olevaan ohjauksen suunnitelmaan: 

               i. Ohjauksen suunnitelmassa kurssi ja kurssikertymä -sanat korvataan  
                  opetussuunnitelmaa vastaavilla termeillä (opintojakso ja/tai
                  opintopiste). Koulutussuunnittelija poistetaan tai korvataan asiaa
                  hoitavalla ohjaukseen liittyvällä toimijalla.  

               ii. Luku 3 Ohjaus siirtymävaiheessa: 
                     a. poistetaan lause: " Tätä varten ennen lukion aloittamista heille ja
                         heidän kotiväelleen järjestetään lukio-opintojen suunnitteluilta." 
                     b. muutetaan lause " kolmannen ja neljännen vuoden opiskelijoille
                         pidetään luokkamuotoisia hakemiseen ohjaavia oppitunteja" 
                         muotoon "voidaan järjestää kolmannen ja neljännen vuoden            
                         opiskelijoille pidetään luokkamuotoisia hakemiseen ohjaavia
                         oppitunteja"
                     c. Luku 5 Yhteistyö työelämän ja korkeakoulujen kanssa: poistetaan
                         lause " Korkeakoulujen edustajat vierailevat myös lukiolla
                         esittelemässä erilaisia koulutuksia ja osallistuvat 3. vuositason
                         kotiväeniltaan." 

                iii. Luku 6 Toimijat ja työnjako 
                     d. opintosihteerin osuudesta poistetaan kohdat "seuraa aktiivisesti
                         muutoksia Abitti-koejärjestelmässä ja tiedottaa niistä opettajille ja
                         opiskelijoille" ja "ja avustaa opiskelijoita tietoteknisissä   vaikeuksissa
                         niin omien kuin koulun laitteiden kanssa"
                    e. Koulutussuunnittelijan osuus poistetaan kokonaan sijoittaen listatut
                        kohdat seuraavasti: 
                            . Opinto-ohjaajan osuuteen: ohjaa yo-kirjoituksiin ilmoittautumi-
                               sessa, auttaa kurssivalintojen tekemisessä 
                            . Opintosihteerin osuuteen: laatii opiskelutodistuksia sekä auttaa
                               opintososiaalisten etujen hakemuksissa (koulumatkatuki) ja 
                            . kuraattorin osuuteen: auttaa opintososiaalisten etujen
                               hakemuksissa
                    f. Ryhmänohjaajan osuuteen lisätään kohdat:
                           . seuraa ryhmänsä opiskelijoiden poissaoloja, opintosuunnitelmia
                               ja opintosuorituksia.
                           . pitää yhteyttä huoltajien kanssa

 

Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin