Dynasty tietopalvelu Haku RSS Lapinlahden kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynasty.lapinlahti.fi:443/Internet/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynasty.lapinlahti.fi:443/Internet/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Ympäristölautakunta
Pöytäkirja 09.05.2023/Pykälä 21


 

Lausunto/Tuulivoimaosayleiskaavan laatiminen Tielammen alueelle

 

Ympäristölautakunta 09.05.2023 § 21  

404/10.02.02/2022  

 

 

Valmistelija Rakennustarkastaja Raimo Haverinen, 040 488 3751,

 raimo.haverinen@lapinlahti.fi

 

 Tekninen lautakunta asetti 30.3.2023 päivätyn osallistumis- ja arviointisuunnitelman (OAS) yleisesti nähtäville ajalle 13.4.2023 - 15.5.2023 ja pyytää siitä ympäristölautakunnan lausuntoa.

 

Lapinlahden kunnanhallitus on kokouksessaan 8.8.2022 § 137 hyväksynyt Eurowind Energy Oy:n (EWE) aloitteen tuulivoimaa koskevan osayleiskaavan laatimiseksi Lapinlahden Tielammen alueelle.

Osayleiskaavoitettava alue on osa laajempaa aluetta, joka maakuntakaavassa on potentiaalista aluetta tuulisuuden takia. Alue sijoittuu myös Iisalmen kaupungin puolelle. Alueelle on suunnitteilla muitakin tuulivoima hankkeita. EWEn hanke koostuisi noin enintään 17 tuulivoimalasta.

Kaavarajaus, voimaloiden sijoittelu ja kokonaismäärä tarkentuvat kaavaprosessin aikana huomioiden kaavoitus- ja ympäristövaikutusten arviointiprosessin (YVA) selvitykset, lausunnot, mielipiteet ja sidosryhmäkeskustelut.

 

Kaavoitusprosessin kanssa rinnakkain tehdään ympäristövaikutusten arviointi (YVA).

Tuulivoimaa koskeva osayleiskaava laaditaan oikeusvaikutteisena. Oikeusvaikutteisessa osayleiskaavassa (Mrl 77a §) voidaan määrätä kaavan tai sen osan käyttämisestä rakennusluvan myöntämisen perusteena tuulivoimaloiden osalta.

EWE vastaa kaavoituksen kustannuksista Mrl 77c §:n mukaisesti ja esittää Lapinlahden kunnalle hankkeen tuulivoimaosayleiskaavoituksesta vastaavaksi konsultiksi Plandea Oy:tä. Kaavanlaatijana toimisi Plandea Oy:stä Ville Vihanta.

 

Plandea Oy on valmistellut osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa (OAS) koskien osayleiskaavoitettavaa aluetta.

 

Suunniteltujen voimaloiden kokonaiskorkeus on enintään 250 metriä. Suunnittelualue ja sen lähiympäristö on harvaan rakennettua, metsätalousvaltaista aluetta. Suunnittelualueelle tai lähialueille sijoittuvat suojelualueet, erityiset kohteet ja muita merkittäviä nykytilan mukaisia tietoja on kerrottu OASin sivuilla.

 

Osayleiskaavan suunnittelun tavoitteena on toteuttaa tuulivoimapuiston rakentaminen luonnonympäristön ominaispiirteet ja ympäristövaikutukset huomioon ottaen sekä lieventää rakentamisesta mahdollisesti aiheutuvia haitallisia vaikutuksia. Lisäksi osayleiskaavan tavoitteena on ottaa huomioon muut aluetta koskevat maankäyttötarpeet sekä suunnitteluprosessin kuluessa muodostuvat tavoitteet.

 

Oheismateriaalina osallistumis- ja arviointisuunnitelma (OAS).

 

Esittelijä Rakennustarkastaja

 

Päätösehdotus Ympäristölautakunta esittää seuraavat huomautukset 30.3.2023 päivättyyn   osallistumis- ja arviointisuunnitelmaan (OAS);Pohjavesialueen aiheuttamat rajoitukset maankäytössä on huomioitava kaavoituksessa. Mikäli pohjavesialueelle suunnitellaan maanottoa tai maa-ainesten tuomista tai tuulivoimalan rakennuspaikkaa, on varauduttava vesilain mukaisen luvan hakemiseen.

 Millä perusteella hankealue on rajattu, mikä on etäisyys tuulivoimaloista hankealueen reunaan lyhimmillään?

 Turvaetäisyydet lähimpiin asuintaloihin ja muihin häiriintyviin kohteisiin on tarkastettava: onko haettu toiminta-alue ja aiottu kaavoitusalue tarpeeksi suuri, jotta se kattaa melurajaan asti.

 

 

Päätös Ympäristölautakunta esitti seuraavat huomautukset 30.3.2023 päivättyyn osallistumis ja arviointisuunnitelmaan (OAS);Pohjavesialueen aiheuttamat rajoitukset maankäytössä on huomioitava kaavoituksessa. Mikäli pohjavesialueelle suunnitellaan maanottoa tai maa-ainesten tuomista tai tuulivoimalan rakennuspaikkaa, on varauduttava vesilain mukaisen luvan hakemiseen.
Millä perusteella hankealue on rajattu, mikä on etäisyys tuulivoimaloista hankealueen reunaan lyhimmillään?
Turvaetäisyydet lähimpiin asuintaloihin ja muihin häiriintyviin kohteisiin on tarkastettava: onko haettu toiminta-alue ja aiottu kaavoitusalue tarpeeksi suuri, jotta se kattaa melurajaan asti.